Učitelj

Методика 655

Излишно мучење ученика и учитеља, које потиче из недовољне употребе психолошке и злоупотребе логичке норме, "у многоме се показује код читања, у тзв. обради чланка. Већ «сам израз „логичко читање“ показује, да се у основну наставу «силом увлачи важност логичке норме. Разумевање онога што «се чита исто је тако природно, само ако је могућно, а могућно је у колико садржина чланка одговара моћима ученичког схва"тања. И као што је природно да ће предмет чулног посматрања "бити у целини схваћени, у колико су посматрању схватљиви, чи поред незапажених и неразумљивих појединости на поједи'BHM предметима, тако је природно да ће предмети умног по: «сматрања бити у целини схваћени од читаоца, било по њиховој практичној, патриотској или другој којој идеалној тенденцији, ти поред тога што се неће неке њихове појединости у изразима чи појмовима схватити и разумети. Зато је, по психолошкој норми, неоправдено разапињати дечје ушне моћи још и неком нарочитом обрадом читанога чланка. А у колико је избор градива за читање и читанке промашио свој циљ, као ако би нпр. "била узета некоја алегорична прича или басна са њеним скривеним високим атралистичким апстракцијама, то ниуколико не правда захтев, и поред занимљиве спољне стране, која припада чулној машти деце, да се прибавља наставом интересовање и разумевање по унутрашњој страни чланка, која не одговара моћима ученичког схватања, само зато што припада машти у појмовима, разуму. При читању с децом, дакле, по гласу психолошке норме, ваља се задовољити самим непосредним примањем. Зато иу самим дечјим запиткивањима, логичкој норми, нећемо се замерити, ако дамо одговор сличан одговору дедегуслара на питање његова унука. У толико већој противности «с правилном важношћу једне и друге норме стоји наше наметање деци питањима и објашњењима, за која она имају сумњив смисао. јер сувишност у настави нигде није толико за здрав дух дечји тако убитачна као у објашњењима за која се могу добити само изнуђени и механизовани, а најчешће погрешни и смешни дечји одговори. Поврх ових погрешака у настави основне стоји високи и сложени облик „формалних ступњева“ по логичној форми, при ниској и простој садржини учења, по жшсихолошкој норми.

О овоме другом приликом.

4%