Učitelj

692 , Учитељ

ој ни -_---____________- =

ovom socijalnom ·stupnju razvitka čovečanstva. tako je očigledan uticaj ekonomskih prilika, da 10 priznaje donekle i zvanična pedagogika. Taj uticaj je već manje očigledan kod naroda sa „više razvijenim socijalnim i državnim formama. ;

Kod najviše naroda na primitivnom stupnju razvitka vaspitanje je stvar porodice, dabogme, ne monogamijske porodice. ] ovde se može da ufvrdi dobrim delom javno, zajedničko. vaspitanje. · Pošto kod prirodnih naroda vlada u odnosima puna sloboda i jednakost, to je po sebi razumljivo, da je-tu i sistem "vaspitanja bio takve prirode. Mladež svuda ravnopravno učesfivuje u narodnim svečanostima i skupovima. Ona se posmatranjem i ućeščem uži i uvodi u najbolji smisao za život i rad zajednice. Srčanost i hrabrost u borbi, vernost prema plemenu i požrtvovanje za zajednicu odlikuju ljude praslobode. Te se osobine cene i podražuju i dobijaju karakter vrlina u njihovom vaspitanju sistemu. S obzirom na ropski položaj i zavisnost većine narodne u današnjem društvu, te se Osobine javljaju i dan danji kao zora političkih vrlina.

III,

Egipćani i Indijanci pružaju nam gofovo klasičan primer, za drugi stupanj razvitka čovečanstva i staleža. Vladajući staleži Egipčana i Indijanaca bili su kaste sveštenika i ratnika, a radni staeži bili su kaste trgovaca, zanatlija, seljaka i pastira. Samo naročitom nebeskom i vladarskom milošću bilo je članu radne kaste mogućno da se uzdigne do vladajuće kaste, U položaju i staležu sledovao je sin ocu sa onom nužnošću sa kojom sleduje proleće zimi. Ako bi ko iz nižih kasta svoj zanat svojevoljno promenio, dopao bi teške kazne. Ogromni deo naroda živeo je u ropstvu. On je bio određen, da bude potčinjen kastama sveštenika i ratnika,

Kako je ova socijalna forma uticala na obrazovanje i vaspi· tanje? Ona je uticala onako, kako je po svojoj prirodi morala da utiče, Obrazovanje i vaspitanje, više znanja i sposobnosti bila su Vladajuća sredstva i kao takva rezervisana za više kaste, za kaste sveštenika i ratnika. Narodne mase bile su isključene od svakog obrazovanja, jer je znanje bilo u neku ruku misterija, u koju je bila posvećena samo sveštenička kasta. Kao i tajne religije, tako su i ostale nauke bile u rukama svešteničke kaste, koje je ona upravljala protivu naroda i upotrebljavala kao sredstva za svoju vladavinu. Svi učeni pozivi, sve državne službe do najniže pisarske

-