Učitelj

7140 Учитељ

хологију, и у Италији: криминалну (патолошку) психологију. Да је Др. М. узео у руке Мојманов Абл55 дег ехрептептеЏеп Раедагогк он би се уверио како је озбиљно узиман проблем о скали за испитивање интелигенције (баш Мојманова недогматичност у погледу на проблем мерења интелигенције навела га је да је овде игнорисао скоро сваки озбиљан покушај да се овака мерења учврсте и научно уопште). Главна заслуга Мојманове експерименталне педагогије састоји се у томе што јасно говори да научне подлоге у педагогији не може бити све дотле док се не испуне два основна постулата сваке академске дисциплине: 1.) ботанисање или сабирање факата на темељу својих сопствених метода истраживања (колективних и индивидуалних) и 2.) излагање, описивање и интерпретисање (06јашњење) ових оригиналних факата (података, истина) на темељу педагошких критерија просуђивања.

VI.

Простор ми не допушта да'се критички зауставим и на некојим другим тачкама излагања у тези Др. М. Но да ово, заиста, и учиним све то не би богзна колико умањило релативну вредност ове заиста, добре докторске радње, која је почаствована и од самог Др. Липса тиме што ју је уврстио као прву свеску у својој едицији: „Прилози ка Педагогији и Психологији“. И онда, главни резултати или још боље речено, основни закључци ове тезе су здрави и умесни, па ма се копико замерало начину како су се они добили и како су мотивисани.

Мени се чини да ће се још стотине педагога латити предмета Др. Младеновићеве тезе. Да се постигне опште задовољавајуће решење тако компликованог предмета морају се претходно решити барем ови парцијални проблеми и то само с обзиром на школско васпитање: 1.) циљеви васпитања (знање или дисциплина или обоје: држање, контрола, култура, карактер) и 2.) средство да се постигну ови циљеви. Ова средства могу бити материјална (или инструменти) и методе (или облик). Материјална средства опет обухватају: 1.) самоактивност индивидуе коју треба васпитати (или образовати); 2) средину индивидус, а овде опет треба добро проучити ове четири групе проблема: а) наставно градиво, као што је књижевност, уметност, науке; 6) социјални фактор, као што је родитељ, учитељ,