Učitelj
20 Учитељ
у народним школама стручви наставници, а у нас се захтева: да сваки учитељ и учитељица предају све предмете, па и оне: за које немају довољне спреме, зато у нашим народним школама настава из стручних предмета постоји само по имену, а. изводи само рго Тогта, али су зато и успеги из стручних предмета ништавни.
Истина је да се у нас због знатнога броја неподељених. школа не може изводити специјализирање наставе у свима народним школама, али је истина и то да су број; ђака у поде-. љевим и број ђака у неподељеним школама приближно једнаки, па зашто се онда од изузетка прави правило, и,зашто да се. због школа у којима се не може изводити специјализирање наставе, не изводи ни у онима, у којима се то може изводити 2!' Једини узрок томе је наш познати конзерватизам, од кога се тешко ослобођавамо, и што спречава увођење сваке корисне: новине.
У чешким и словеначким народним школама стручну наставу изводе стручни наставници и наставнице свуда где год. је то могуће, и зато се тамо и постицавају прави и потпуви. успеси из насгаве стручних предмета, и зато се у тамошњим народним школама изводи право хармонично образовање-· младежи.
Јасно је да је у нас мало рађено и урађено и на yHanpeђењу наставе у народним школама, те је неопходно потребна. · једна јача иницијатива за рад и у томе правцу, па да настава. у нашим народним школама и у квалитативноме погледу. буде: на истоме ступњу као и код других напредних народа.
ЈУ. Учитељство народне школе,
Колики се недостатак осећа у народним школама толики“ исти недостатак осећа се и у учитељима народних школа, па,. да би се тај недостатак у учитељима у неколико надокнадно,. за учитеље народних школа примају се и лица без редовне: учитељске спреме као привремени учитељи или учитељски заступници, па ипак је учитељски кадар још мали »-недовољан,. Прираштај у учитељскоме кадру још ни приближно не одговара стварној потреби. |
Величина недостатка у учитељима у нас, као и последица тога на народни живот, уочиће се много јасније ако се учини»