Učitelj

50 Учитељ

чисте добити служи општим потребама свега словеначкога учитељства, на потпоре и субвенције, на олакшање издавања учитељских листова и часописа, брошура за пропаганду и друге помоћи учитељству у разним другим облицима. Чист добитак у прошлој години износио је 292 226 дин. Од тога је издато на име камате удеоничарима 15.000 дин. а сав остали добитак на опште потребе свега учитељства.

На чему се оснива овакво уређење економских учитељских организација у Љубљаниг Оно се оснива на уверењу да сав тај добитак који има учитељска штампарија не стварају акције појединаца, већ сав тај добитак ствара учитељска активнаст свих учитеља, и према томе, добитак треба и да припада ономе који га ствара. Ако не би тако било, онда би учитељска активност бивала све мања, јер поједини учитељи не би налгзили разлога да треба да буду активни у стварању промета и потрошње оних продуката које израђују акционари, кад би сав добитак, или макар његов највећи део, припадао акционарима, а учитељству за његову активност ништа, и кад се због тога. једном умртви учитељска активност у погледу потрошње продуката штампарије, онда је тиме умртвљена и штампарија.

Јасно је, дакле, да економске учитељске установе не треба да буду основане на капиталистичкој или банкократској основи, па да од њих сав добитак, или највећи део добитка, вуку појединци из учитељскога реда као акционари, већ треба да су уређене тако да највећи део добитка припада учитељству које својом активношћу ствара тај добитак. На сваки начин да је други начин бољи, јер је правилнији и цеписходнији, и да установе установљене на први (на материјалистичкој или капиталистичкој основи) не могу ни да носе учитељско име. Оне могу и треба да носе учитељско име с пуним правом само онда, кад оне служе и користе свему учитељству, а не само појединцима из учитељскога реда, који су у бољем положају да могу имати акција и бити акционари.

Учитељство је класа умних људи, који умеју да расуђују, и стога може се са сигурношћу тврдити да ће учитељство пре и више "хтети волети да својом активношћу служи општем добру свега учитељскога реда, но материјалистичким интере- | сима неколицине из учитељскога реда.