Učitelj

148 Учитељ

ШНОЛОНИ ЖИВОТ

Вујица Петковић — Беогрид | На почетку наставног рада У Основној ШКОЛИ

Настава је у основној школи једно од двају средстава, којим васпитање има да постигне свој задатак и да васпитанике приближи највишем васпитном смеру. Њен карактеристичан знак је, да се у њој и учитељ и ученик заједнички занимају одређеним наставним градивом. Она у основној школњ мора бити васпитна и не сме служити једино томе да учени цима да само извесну спрему за употребљивост у доцнијем жи> воту и ништа више, као што је случај код стручне наставе, већ мора радити на томе, да се етичке максиме све више спајају у једну систему, која обузима сваку вољу васпитаникову, и да на свој начин помогне највиши васпитни задатак, који се састоји у стварању моралне воље,

Утицај наставе на вољу биће нам јасан кад се сетимо образовања воље са психолошког гледишта, тј. кад се сетимо да воља није нешто првобитно у свести, већ да она ниче и развија се из масе мисли и представа, и да одељена и изолована од представа и не постоји, али да ниче само из оних мисли и представа које прате јака осећања. јер представе и мисли, које нису удружене са осећањем, нису у стању да изазову вољу. Према томе јасно је, да настава може утицати на образовање ученичке воље обрађујући масе представа.

Кад настава успе да створи знање удружено са EMU. њем, онда је она створила једно душевно стање, које се зове интересовање. Ово може бити једнострано и многострано, Карактер се заснива на многостраном интересовању и од наставе се тражи да развија многострано интересовање. По себи се разуме да васпитаник при томе мора добити она знања и вештине које ће му доцније помагати у вршењу његових практичних животних задатака.

И ако појаве воље и појаве морала немају никакве међусобне унутрашње везе, ипак мора се напоменути, кад је реч с образовању воље путем васпитања, онда се ту увек мора мислити на моралну вољу, и настава мора дати вољи морални

aka ka ad kuda udicu ia ас... <>