Učitelj
,
210 Учитељ
и верске трпљивости од својих грађана а то треба да јој народна школа спреми помоћу моралног васпитања.
Наши уставотворци нису педагози али су дали сасвим тачну, педагошку, дефиницију народне школе и њеног задатка. Међутим, што је врло интересантно, у нашем пројекту закона о нар. школама врло мало је казано о ваепштању, По одредби чл. 1, законског пројекта који гласи: „основна школа шири у народу писменост и просвету(!) развија националну и грађанску свест и верску трпљивост, утврђује морална начела за живот и даје основе за даље усавршавање“, по тој одредби дакле, изгледа, као да је нашој основној школи задатак само да наставља, да поучава а не да васпитава децу.“
Ичтересантно је да наши званични представници Министарства Просвете, који су градили овај пројекат законски, неће да знају за Педагогику, и да су заостали иза наших уставотвораца, који нису педагози, али воде рачуна о педаготици. Педагогика је наука, и то наука прилично обрађена, и наука која је стекла свој гајзоп 4' себе, која је расправила сва питања која се тичу васпитања и организација које стоје у служби васпитања и која има своје изразе. Ти педагошки изрази познати су педагошким људима, људима, дакле, који раде у основној настави, и кад се пишу закони по којима ће ти људи радити они треба да се пишу педагошким изразима. Према томе кад се каже „васпитање“ (Узгој) онда је ту обухваћена и настава и писменост и просвећеност и национална и грађанска свест и развијање и усавршавање и све остало што образује с планом душевни живот оних што су васпитачима_ поверени. Јер ако основна школа — као што вели овај законски пројекат — „утврђује морална начела за живот“ — онда шта је задатак Етикер2 С тога је много згоднија и педагошки изразитија дефиниција задатка народне школе у пројекту з32конском који су учитељи правили (али који је, нажалост, бачен у кош) по којој је та одредба требала да гласи:
„Задатак је народне школе да васпитањем омладине у националном духу даје основе за морални живош и даље усавршавање“. |
Врло је згодан приговор који сам ту негде читао скоро "у једном педагошком листу учитељском, где се вели: „код нас се већ толико година узима и разрађује насшавни програм у