Učitelj
УЧИТЕЉ
Београд, новембар 1922. Св. 3. Год. ЛЕ, D- UD_ UD_ UD 02 ор GD OD 0500 dD-_ tD GD Op ap “DOG
Милан Шевић
Шта може васпитање!
— Историјски поглед на ово питање —
„Да ли је човек слободан или везан — Природа и култура у развоју човекову разложене у четири фактора : наслеђе, при„родна средина, социјална средина, васпитање — Формуловање главнога питања
Питање о моћи васпитања може нам се јавити у врло много облика. Да ли васпитање има моћи на човека, да ли је васпитати уопште могућно, и, ако јест, да ли је неограничено или ограничено, и докле се, у овом случају, пружају границе његове области (ако се оне уопште и могу тачно обележити), шта је у човеку његово, од природе му дато, а шта му је нанесено са стране, задобивено културом, — и сва се та питања могу свести на једно, које нас све подједнако мора занимати: да ли се човек рађа слободан, или се рађа везан. А ово питање значи: ла ли је човеков развој неодређен тако да и други, или и он сам, могу чинити од њега (одн. од себе) што хоће, или му је развој одређен, и од њега бива, што мора бити, и он својим животом испуњава само један унапред одређени план, од кога не може ни за длаку одступити, или једва толико, колико сила прилика са собом доноси.
Када посмотримо развој једнога човека и чиниоце, који се сматрају као удеоници тога развоја, вудећемо, да се у човекову развоју узимају у обзир ови фактори: у
прво, природа, и то можемо разликовати (ако ова разлика и неће бити сасвим тачна) природу, коју он сам собом чини, коју он сам собом носи, природу, која је у њега бачена, од природе, у коју пада, и која чини његову климатску и предеону средину, и
: Јавно предавање држано у дворани универзитета прошле зиме
ту низу који су приредили професори Беогр. универзитета. . Ур.