Učitelj

Књижевни преглед 261

се ваљда сматра само као згодно само при забаљвању и с матером се одбацује, јер је то захтев реформиста, који се —

можда — спрдњом сматрају неке врсте педагошких авијати-

чара. Па ипак, како та дечиња рука осећа и како лепо „говори“ колико је она помогла до сазнања и расветлила многе пој-

„мове и појаве који се нису могли ни слушањем ни гледањем

схватити!

Употребом и запослењем овог осетила унешен је један нов смер у све школе, а особито у елементарне и његовом услугом дошло се до нове, благотворне школе, а то је школе рада. Али не школе рада по физичком обављању посла, но се

-тај рад пренео и на чисто интелектуални развитак са девизом

што је више осетила запослено, то ће и успех бити бољи и сигурнији. Тиме се као основ једном новом схватању које је читав рад школе приближило нарави и развитку детета и у просторије где се неговала пасивност ученика и Досада, унело се ведрине самопоуздања и заморадиности, Тиме је и сама дидактика, као наука о узгоју и узгојној настави, применила у

„своју област нове погледе и исконструирала нове путеве, на-

чине и облике. То се морало догодити, јер се један систем из

основа мења, јер се на место неприродног мирног седења уче"ника по неколико сати на дан које је било у служби „наставе

учења“, поставио систем рада произведен из захтева, да је сваки ученик позван да активно сарађује на ономе што се наставом међу њих уноси. Осећање и рад руком помогло је

_до увођења техничких радња у разреде које нису себи сврхом "во су принципијелно ту, да се омогући задовољење чисто субдекгивним мотивима деце да раде и да им се на тај начин по-

могне до лакшег сазнања. То су радови изрезавањем папира,

„цртања, моделовања у пластилини или приређеној глини, те

танким дрветом и жицом а све у сврху да се извесни типови

"и појаве лакше схвате, док је цртање и моделовање као и рад

у дрву са прецизним извођењем и стварањем укуса посебна

"стручни предмет. Колико су год овакови радови потреба деце,

они су педагошки врло корисни и зато, да се из овог самосталног рада уведе децу у саморадњу и саучествовање и код чисто интелектуалног запослења. Али и често узгојни део у етнчком и моралном погледу има своју велику важност, јер се оваким самосталним и саморадиним запослењем који се врши