Učitelj
310 Учитељ
Друго, има их који за дужи низ година не успу доћи до "циља и трпећи због тога неуспех из године у годину, гледају на све могуће начине да се одселе у други који крај, где наставни језик више не задаје тешкоће и где нема приправних "оделења и Треће, има их који не дошавши ни до к квог резултата -за дужи низ година, напуштају „ствар“ као немогућу да се савлада и отпочињу један „чиновнички“ посао: да се на време уђе, на време изађе, да се програм пређе, да се поднесе извештај о броју ових, о броју оних; да се на време окречи, "препокрије и т. д. стално тврдећи да тако мора бити, јер или осу они запињали или нико па — ништа. Најзад има један истина мали број, али и од највећег ин– тереса за „нашу ствар“. Дакле, има их који као и они први дођу до циља и опијени успехом реше се дау овим крајевима и на даље остану или бар дуже него они први. За њих је овде потребно напоменути, да су у већини случајева и сами рођени у овим крајевима, те и то је разлог што их за овај крај беше, Оставши овамо дуже, они се нехотице привикавају локалним приликама и средини и почну општити са средином на „њен“ начин. Тај начин општења њнма из дана у дан постаје све обичнији и природнији, док се једног дана сасвим не изједначе са средином и не постану са њом врло интимни у општењу. (Свештеници у овом последњем смислу као да воде прву реч, али о том на другом месту). Е такви мисионари, и ако првих година погодим, доцније су од штете, али ако баш и "нису од штете, а оно је извесно, да нису ни од користи. Значи: нису више ва овај крај. Они су ти од којих ћете највише чутио методи, о успесима, О овоме, о ономе и ваздан о које чему. Они у свој успех много верују.Они су у њега убеђени. Они живе у једној илузији. Они у под утицајем некакве тако да да је назовем „фата моргане“. Они вас на пример зову да дођете у њихово село, па да се на лицу места уверите шта је метода, шта рада шта успех. И заиста, ако бисте кога од њих послушали, ви бисте се уверили у оно што он тврди, а то је, да ће га, а уз њега и вас, сваки човек и младић као и млађа жена и девојка поздравити на чисто школском језику и да ће чак и општити са њима тако. Ну то је случај само -са њим, са сваким другим и на сваком другом месту иде „по