Učitelj
392 Учитељ
* * *
· Кад је говор о етичким назорима Симе Милутиновића, потребно је поменути и његово школовање, Казаћемо и о томе неку реч, и она ће се, верујемо, упамтити. Сима је основну. школу учио у Београду. Учење је трајало — један дан. He aga ce зашто, тек учитељ је ђачића избио, а ђак је, зато престао у школу долазити. После се неког времена Сима нашао у Карловцима, где је кушао да учи гимназију. Али се ту сазна да међу ученицима у препису кружи нека песма, сатира против Митрополита Стратимировића. Сима зато буде оптужен као писац песме; пресуда је гласила: да се избије, па да се из Карловаца протера...
Изгледа чисто невероватно, да је човек, коме је школа свега те две немиле успомене дала, био толико хуман учитељ не једне ђачке генерације већ свега народа за сва потоња времена. Није ли у том порадоксу доказ за сву величину душе тога човека7 !
· #
#
Sreten Dinić, škol. nadzornik. Popularna Književnost
Piši onako kako govoriš, krilata rečenica Vuka Karadžića, u pogledu pravopisa, kanda bi se mogla primeniti i na šire polje književnoga rada; piši onako kako govoriš i književne sastave, a ne samo slova za izgovor. A to će reći: piši onako kako da te ceo svet razume. To je osnovni uslov popularne književnosti. [и tome je njena prva odlika. I najveći naučnjaci i pisci kad hoće neku istinu da stave masi natodnoj do znanja traže prost jezik i prosta usta da je izgovore. U tome se i sastoji veličina njihove uloge da budu svakom razumljivi. Tim jezikom su govorili: Isus Hristos, Tolstoj Sokrat, Viktor Igo naš Sv. Sava, Dositej, Vuk i drugi.
Na osnovi te postavke popularna književnost ima tri zadaće svoje: prvo, ona je tumač nauke i umetnosti; drugo, опа је роmočnik nauke o vaspitanju, jer na taj način vaspitava narod i . treće, ona služi kao most da se preko nje 'pređe i uđe u višu sveru književnosti, u umetničku književnost. |
Kad se to tako razume, onda je lako odrediti mesto popularnoj književnosti i značaj njene uloge u narodu. Ali ie baš to,