Učitelj

,

Савремено гледиште на учење матерњег језика. 397

научити ученике да разумеју исказане мисли како посебно тако и у њиховој логичној целини, онако како би то желео сам писац, а по могућству тако исто јасно како их је он сам излагао; затим научити ученике писати; то јест: јасно, тачном логички правично излагати своје мисли.

Та је сврха једна иста како за средњу тако и ва основну школу. Разлика је само у степену достигнућа те сврхе. И основна школа, која има у виду да својим ученицима Maje Ma H елементарно али сасвим завршено знање, мора их научити, у колико је то могуће како читању тако и писању, то јест не само разумети већ знати и изложити прочитано. А то је сасвим разумљиво. Шта би дала „школа битнога својим ученицима, ако их неби научила читати на часовима матерњег језика а при том и писати; та два основна елемента учења, која и чине значај предавања матерњег језика, и то нарочито у периоду првога умнога развића, то јест како у основној тако и у нижим разредима средње школе. А кад та два елемента буду постигнута, онда је школа учинила то што је била дужна дати на часовима матерњег језика у пом. периоду, јер школа је осим тога што је ученика духовно развила, она му је дала знање а са знањем извесне навике и уметност; она је пред тим отворила за њега приступачну књигу, учинила гаје у самој ствари „писменим“, а тиме му је дала могућност и основ: да и даље читањем допуњује своје образовање и духовно развиће.

Но испуњава ли наша школа тај задатак 2 Да ли она заиста отвара књигу ученику 2 На жалост, морамо признати да је она далеко од тога. Не само основна, већ често и средња школа не научи ученика читању. Она га не учи излагати своје мисли, као што га не научи да одмах схвати основну мисао прочитанога. Ученик није у стању да ту главну мисао себи представи, да је усвоји и да јој сопственим силама да израз. Сопственим с тога што ученик препричавајући прочитано не треба да се сећа туђих мисли и да понавља прочитане реченице једну за другом.

Већим делом наша школа тога не даје Наши ђаци по свршеној основној школи а по некад и у старијим разредима средње школе, излажу прочитано сећајући се места где је исто било написано, сећајући се чак става по става. Га не само прочитан чланак, већ и научену лекцију, коју су неколико пута