Učitelj

400 Учитељ

Проснулисђ лоди, спбшатђ на пола; Авилосђ солнце, ликуетђ земла,

Руменом зором покрио се исток; у селу иза реке угасила се ватра: цвеће по пољима покрило се росом, стада су се пробудила на меканим ливадама. Седа магла диже се к облацима. Јата гусака трче на ливаде; људи су се пробудили, журе на поља; Сунце се родило, ликује земља.

један од популарних методичара предлаже за ову песму, која се састоји из из осам стихова, ставити четрдесет питања да би се прочитана песма разумела детаљно. Признајем да ја нисам никад пробао да ставим четрдесет питања за ову песму, јер незнам да ли тај метод доводи до потпуног разумевања, до јасне представе дивне слике; јутра на селу. Али као теоретичар мислим да чак и ако су деца читајући потпуно разумела и јасно себи представили слику, пуне свежине, јутра, то се она може бити сетила сличног јутра, кога су некад видела или осетила. Па чак и у том случају, саслушавши четрдесет питања и одговоривши на исти, деца отуже и забораве све што су читала. И на тај начин, тих четрдесет питања, у место да објасне садржину и учине да се она разуме, доводе до заборава и неразумевања.

Не спорим, ученици ће може бити сазнати, ако раније нису знали: кад бива роса; шта су стада радила пре него што су се пробудила; зашто гуске леже на пољани и т.Д. Али какву ће везу све то имати с разумевањем уметничко-песничког дела2 Како ће ученици по даним питањима осетити сву методу описа уметничке слике2 То никако не могу да разумем.

· Напослетку, како је могућно саставити јасно целину слике, која би била изложена у деловима 2 Показан нам је прво један угао, затим други, па трећи, затим четврти, показана нам је румена зора, гуске, стада, људи, сунце и све то засебно, независно једно од другога; и говоре нам: замислите ; каква би то дивна слика била, ако све то саставимо у целину2 И ви замишљате! Какву велику и развијену машту треба имати2 ; Мисли, које сам изнео у даном примеру и које ћу изнети ниже, сваки српски учитељ може мало проверити на таквим истим примерима, која се налазе у српским упбеницима.