Učitelj

440 | Учитељ

задовољи радовналост, која у то доба достиже своју кулминацију. ·

Дисциплина је у Дечјим Домовима потпуно задовољавајућа. Сама Монтесори вели: „Дете треба васпитавати у слободи за слободу“. А деца се у тим Домовима толико цене, да. се чак и за највеће погрешке не кажњавају већ се остављају да сама дођу до уверења, да су учинила погрешку и да то не. треба да раде. При ручку се нпр. често дешава, да редаре, које доносе у трпезарију храну, ову проспу па чак и судове поразбијају. И ако им се ни једне једине речи не каже о тој њиховој штети, опак оне су свесне те штете и плачу толико, да их учитељица мора да умирује дуго и дуго. А тај реду трпезарији, коју сама деца уређују, и ред у кујни у којој су · деца главни помагачи куваричини, толико је интересанган, да. он представља главну етапу социјалног васпитања. Треба само видети ону радост малих куварица са белим кецељицама, кад. им учитељица похвали јело, или ону ревност њихову, кад сецкају лук, требе пасуљ или љуште кромпире. Свака има поноса. у себи, свака цени свој рад и свака осећа, да је ипак користан члан друштва јер својим счима види плодове свога рада. Тако“ Дечји Домови постају једна врста школа рада у мали ва“ и ако њих тако нико не зове у Италији.

Књига још има један. одељак, који говори о справљању дечјих јела, којих има један знатан број. Г ђа Монтесори као лекар нарочиту је пажњу обратила тим јелима међу којима. видимо већином она, која се справљају од млека, јаја и поврћа.

На крају књиге приложено је до 100 фотографија, које: још боље илуструју систем Монтесори и придају му још већу

важност. *

Систем Монтесори неминовно има и својих махна и грешака и маса педагога критиковали су га са разних тачака. гледишта. Нарочито су Немци према њему по све неповерљиви и он је у Немачкој на мање примењен а и у самој Италији · мишљења су о њему подељена. Данас тамо постоји читава литература и оних, који уздижу тај систем и оних, који га нападају. И заиста Монтесори је свој систем писала без довољне педагошке теорије, што се осећа и по стилу и по оним погрешкама, које је она починила. Једино се тако може разумети“