Učitelj

476 Учитељ

Јисепојећег је књига о моралном образовању „младежи, која врло брзо учини, те његово име постаде познато широм целог цивилизованог света. Најпре је публикована 1905. год, и сада је достигло већ 40-то издање и преведена на најмање 10 језика, књига која је донела користи не само писцу, него и општем интересу будући узета у моралном васпитању.

Одмах ће бити јасно, да у Ферстеровом развијању ми видимо значајну илустрацију неких најзначајнијих тенденција «садањега века. На пример покрет од материјализма ка реле- | стији и реакцији противу интелектуализма. „Ферстер је један од оних, који, у периоду прелаза, стојаху изнад променљивих и пролазних мишљења гомиле и за чврстом руком показиваху пут будућег прогреса“. Видоћ Ееискеп у свом делу „Смисао и Вредност Живота“ вели: „Парализована подозривост подрива животну снагу нашега века. Ми видимо јасам доказ овога у факту да, са чудноватим својим делима и непрекидним прогресом, ми нисмо задовољни..... Наизменични систем, наизменичи идеали, у основи различни у врсти, захтевају једнако наш пристанак.“ Заједно са Еискеп-ом Ферстер је био дуго осетљив према сумњи и неодлучности модерног света. Његов васпитни рад донео му је апсолутну потребу за чврсти базом, чист позитиван идеал, центар, око кога се могу груписати све радње човечанства. После векова искључивог бављења са спољним и техничким прогресом, праћен озбиљним занемаривањем духовног живота, осећа се потреба за моралним и духовним консолидовањем. Наша пажња мора бити окренута од спољних ка унутрашњим, духовним потребама 20. века. Ферстер је убеђен, да ће Хришћанство стајати чврсто као створни темељ целокупног нашег живота и цивилизације. Он стоји, у естини, не на апстрактном разлогу, него на конкретном посматрању живота и дубокој студији индивидуе и социјалне п. ихологије.