Učitelj
Савремено гледиште на учење матерњег језика. 411
МЕТОДИНА
Никола Соколовић (руски педагог) Сомбор. Превела Лепосава Борисављевић.
(авремоно тледиште На учење матерњег језика
— Наставак —
Савремена психологија је тачно установила факт, да између осећаја звука и усвајања истога прође извесно време. Доказано је да се време између утиска и сазнања увеличава са неочекиваношћу тога утиска. Отуда је јасно да је појава
представе при изговору речи тим више отежана што је веза мања између слике коју означава реч са представама, које се
налазе у том тренутку у духу учениковом. Према томе ако у свести ученика у даном тренутку има представа које немају ничега општега са оним представама, које треба да му уђу У душу помоћу читања, то се може десити да ученик читајући или слушајући разумљиве речи неће моћи репродуковати тим речима одговарајуће представе; и у том случају речи сасвим разумљиве за њега јавиће се као празни звуци.
Према томе шрећа брига учитељева састоји се у томе што ће он спремити ученика да разуме; а за то он мора у све-
ти учениковој изазвати слике, које одговарају садржини дотичног одломка. Ако је то постигнуто, ми можемо бити уверени да ће се знаци, које ученик види на хартији и које он изговара, брже и лакше везивати са прадставама, које се већ налазе у свести учениковој. Ти ће се знаци брже и лакше преобрћати у живе звуке; ти ће звуци изазивати у души учениковој извесну слику.
Међутим, у том случају и сама природа може узети активнсг удела, помажући разумевању и памћењу не само представа већ и њиховој асоцијацији у раду. Једном речју, садржина се на тај начин репродукује у детињој машти, као низ. тесно-везаних међу собом представа. Да је то тачно уверићемо се ако изазовемо у свести прву представу после које ће се изазвати друга, трећа и T.J. до последње. |
Из свега до сад реченога видимо да су главни услови за разумевање: пажња, очекивање, заинтересованост и лакоћа