Učitelj

576 Учитељ

Задаћа ових редака није да се приказују та Лајева дела: већ само његов најновији рад чији наслов је напред исписан.

И ако је овај рад врло мален ипак се мора признати да даје најбољи увод у праву модерну науку о васпитању која се оснива углавноме на две позитивне нгучне дисциплине: биолошкој науци и експерименталној педагогији. Ова модерна педагогија сретно спаја два педагошка позитивизма: Мојманов у Немаца и Холов у Америци. С тога је и чудо дивно да баш један бивши немачки учитељ даје основицу васпитне науке која избегава и једностраности Мојмана и Хола и саграђује нову, послератну, педагошку кулу са које ће се трезвени Немци моћи борити проти васколике традицијоналне германске донкихотерије у школској и народној просвети, С правом каже Др. Лај: „Die deutsche Volksseele ist krank und bedarf der Heilung und der Heiligung“ („HeMauka HapoHa душа је болна и треба јој лека и освештења“). И, заиста, Др. Лај јен диагностичар и прогностичар и видар народне душе у Немаца. Он јако љуби свој народ и као кртица је марљив и сада у задњим данима свога живота. У овоме погледу ми Срби и Хрвати имадемо само два идејална педагошка позитивиста: професора Милоша Миловановића (чија су дела изгледа бачена у копрену заборава, али ће за сигурно доћи време када ће се његово просветно-школске идеје богато проучавати само док се наш педагошки свет тргне свог претераног одушевљења за хербатијанску педагогију која је данас и у самих Немаца сведена на минимум) и наш велики покојник: Даворин Трсшењак, песник будуће југославенске народне педагогије.

И, заиста, велики духови и у просвети су међународни, и проучавати педагогију Др. В. А. Лаја значи електризирати се за будућу борбу у животу народу. У овој борби успећемо

' То сам мање више учинио у овим својим рукописима од којих“ су некоји већ угледали света и у „Учитељу“: „Радна школа Др. В. Лаја“; „Педагошко основно начело Др. Лаја“; „Историјски поглед на педагошке радове Др. Лаја“; „Значај Др. Лаја по педагога теоретичара и практичара“ > „Лајева методика природне историје“; „Лајева проучавања идејацијоних типова“; „Лајево проучавање пластичке уметности у деце“; „Лајеви ортографски експерименти“; „Лајеви експерименти у рачунству“, Као и друге референције о Лају и његовим делима у многим другим радовима што сам их публиковао пре Светског Рата.