Učitelj

638' Ки Учитељ

|

радити уџбеник из ботанике или зоологије за ниже разреде средње школе без слика, са простим сликама или уметничким.

Према до сад реченоме уџбеник би требао да буде смишљено пробран зборник појмова и некојих за живот неопходно потребних појава и њихових узрока и последица, јасно објашњених (пример и доказ) правилно дефинисаних (дефиниције и правила) и логички распоређених. (Класификација).

Овде треба још додати да се при изради уџбеника не треба искључиво држати овога или онога научара, који често пута могу писца. уџбеника и да заведу, До душе, препоручљиво . је да писац консултира што већи број списа од првокласне вред- ! HO:TH, али уџбеник мора испасти бевличан. Он треба да буде полазна и заједничка тачка сваком научару те врсте у доцнијем животу. | | o.

Они други који прегледају и одобравају уџбенике, такође брину, истина мање него први, али брину у довољној. мери.

Они често пута одобре по неки уџбеник и са манама и недостацима само регди неких мало бољих места у њему. Они | често пута долазе у дилему и не знају ни сами шта да раде, када им се поднесу на преглед неколико уџбеника за један исти предмет и за исто ученичко доба, а сваки од поднетих уџбе-_ ника има својих и добрих и хрђавих страна, па ако један између њих одобре а. остаде одбаце, погрешили су, јер одобравају један који садржи и рђаве стране, а одбацују два или више

и са добрим странама. Све да одбаце и то је незгодно, јер у њима има и добрих ствари: све да одобре и то је опет незгодно, пошто уџбеник треба да је без мана. | - |

Трећи као да најмање брину, али и они брину. Ученици готово никад, а'наставници кат-кад. Ови последњи прво брину, . "који ће од многобројних да изаберу за своју употребу. Затим |

брину и питају се да ли да се уџбеника стриктно држе, или. да га мењају, допуњују и изостављају. Јер ако се строго држе уџбеника, погрешили су, пошто са малим изузетком сви уџбе- | ници имају мана. Ако што додају, онда то захтева нарочиту ~ | пажњу и труд; ако мењају, можда се греше о писца; ако изо- | стављају тако исто. Или још више, ако све то раде, то значи | ништа мање него да за свој разред састављају нов уџбеник, | _ само тај уџбеник нити носи тон који му је дао писац, нити који му је дао поправљач. А највише им је за бригу то, ако се те

х