Učitelj
640 Учитељ
1. Да важност уџбеника (дужина нермале над хоризонталом) у почетку школовања (први разред основне школе) представља нулу, а по том у свакој следећој години расте, док у четвртом и петом разреду средње школе не достигне кулминацију, за тим отпочиње опадање тако да се у шеснајестој години школовања поново не сведе на нулу.
2. Да важност живе речи (дужина нормале испод хоризонтале) стоји у обрнутом односу са важности уџбеника. Значи, у колико је у коме разреду важност уџбеника мања, у толико је ту важност живе речи већа и обрнуто.
3. Да у почетку скале (први одсек — основ. школовање) преоблађује у опште важност испод хоризонтале, жива реч
_ наставникова и ученикова, предавање, све оно што није уџбеник, а важност уџбеника је знатно мања. |
4. Да се на крају скале (трећи одсек) градира важност испод хоризонтале супротно у првоме одсеку. Наравно да се жива реч првога одсека разликује од живе речи последњег одсека. И што код трећег одсека у важност испод хоризонтале поред живе речи спада још и богата литература, али трећи одсек скале за нас је од најспореднијег значаја, њега се више нећемо ни дотицати.
5. Да у средњој скали (П одсек — средња школа) важност над хоризонталном добија два пута већу важност од важности испод хоризонтале, | -
Ako бисмо се држали ове шеме, не би требали много да се мучимо и размишљамо кад и у коликој мери да употребљавамо уџбеник; шема нам то показује. Али баш том приликом треба да опазимо и то, како предња шема има и својих оштрина и претераности, Искуство нас учи мало друкчије. На пример: Важност уџбеника за све време од једне школске године у првом разреду основне школе у шеми сведена је на нулу, а у четвртом и петом разреду средње школе важност живе речи опет сведена на нулу. А да ли је истина такор Ми знамо да се неки уџбеници употребљавају још у првом разреду основне школе, истина не баш у самом почетку али од половине школске године извесно (буквар). Затим знамо и то, да четврти и пети разред гимназије нису потпуно лишени живе
речи, како је то у шеми представљено. Чак се може тврдити, .
да жива рећ у тим разредима не изостаје иза живе речи у другим разредима. ·
„do oca аса соја