Učitelj

648 Учитељ

каквој мрачној, прашљивој или влажној собици2 Да ли би боље било за њихово здравље да се она задовоље оним што су у школи постигла, а остатак слободног времена да проведу у кретању и игри или каквим лаким ручним радовима, из којих ће се доцније у зрело доба испунити какво технично занимање великих размера. Дакле да поновимо питање: шта на све ово кажу васпитачи и родитељи и да ли су и они сами противу школских уџбеника2 Свакако да јесу.

"Сви остали разлози који би се навели противу уџбеника у основној школи, могли би наћи своје основе у по једном од ова четири наведена. А сад могли би да видимо како се са овим теоријским излагањем слаже пракса, и да ли се одиста

"у основној школи обраћа слаба пажња уџбеницима.

Ако бисмо на ово последње питање потражили одговор у књижарским каталозима и новинарским огласима разних писаца и издавача нашли би на нешто неочекивано, Тамо вам има уџбеника од разне руке, од разних писаца и разних издања и то не по један за исти разред и исти предмет, као што би напослетку и могло да се поднесе, већ по неколико, па их има чак писаних и удруженим снагама, што све говори да се бар с поља обраћа особита пажња уџбеницима основних школа.

Ако би смо потражили одговор у самој школи, међу децом и код наставника, опет би наишли на неочекивани факт. И тамо би се уверили да свако дете има купљен уџбеник, а и сам се наставник радо наслања на њега, пошто ћете увек на његовом столу наћи по неки или из природних наука, или из земљописа, или из веронауке, или историје и т. д.

Ну они који пишу уџбенике, они напослетку на то имају право, Уџбеник је књига, а књигу сме свак писати и ми противу њих немамо шта рећи. Треба и могло говорити и писати о онима који такве књижице оглашавају уџбеницима, одобравају, препоручују па чак и наређују да се или набаве за школске књижнице или ни више ни мање по њима, и то само по њима мора радити. Ми све тежиште овога питања о уџбеницима у основној школи преносимо унутра — у школу — на учитеља, и ту ћемо се мало дуже задржати. |

Дакле, да поставимо ова два питања: Прво, да ли заиста наставник у основној школи може успешно спроводити наставу и без употребе уџбеникаг Наш је одговор; може, И ми: