Učitelj

Nikolaj Ivanovič Pirogov 99

zdravog logičnog mišljenja, a svi drugi pokušaji nisu ništa drngo do falsif.kovan e nauke i sprečavanje njenog normalnog razvića. 'Na taj način i sva školska delatrost samo će onda biti pedagoška, kad je postavljena na zakonima fiziologije i psihologije,

Birokratizacija škole smeta ovom najviše. Pirogov je odlično ·pazio Sve zlo, koje od toga dolazi. „Birokratizam nigde nije toliko štete učinio, koliko u poslu nauke i vaspitanja, gde sve тога 64 озпоуапо na razumevanju rada i drugarskom sjediпјепји svih moralnih i umnih sila vaspitanika i vaspitača. Učitelj ne sme biti potčinjen direktoru; on mu je samo drug u opštem wadu. Potčinjen"st donosi opoziciju i suparništvo između učitelja i uprave, a to deca odlično vide. U takvom pošlu učitelj igra bednu “ulogu, On igra ismeđu popularnosti kod dece i ugleda kod uprave: Apatija prema poslu je obična posledica.19)

Centralizacija vlasti u direktoru, samovolja uprave, nepoveтепје u mlađe, utiče nepovoljno na vaspilanje. Zbog toga je PiTogov predlagao organizovanje kolegija „pedagoških saveta“, u „kojima bi svi glasovi bili jednaki“) Time je hteo da „da veći prostor akciji ličnosti nastavnika, posto se u životvornim i obrazovnim silama ličnosti nalazi jedina poluga za pravi progres“.?9)

Ali kolegija nastavnika je tek polovina zamisli njegove peda·gogike slobodnog vaspitanja i samoupravlanja. On je hteo (акуе 'kolegije i među učenicima „Korporativni duh, veli Pirogov, mnogo utiče da se rašprostre zakonitost i moralna veza između učenika i cele ustanove, kad je plemenitost osnov korporaciji t. i. naučni osnov, osećanje časti ličnog dostojanstva. Glavni zadatak peda:gog'ke, produžava on, sastoji se u fome, da iskorišćava ovu prirodnu sklonost čoveka, koji živi u društvu i da je da potreban pravac, kao i da je uputi na razviće osećaja zakonitosti, istine i ii časti, Jedna vrlo važna prerogativa korporacije jeste zajednički “drugarski sud, pravilno organizovan pod upustvima vaspitača“.?1)

* + *

Nema sumnje, da je za koreniti preobražaj škole, po Pirogovu, potreban ne samo dobar zakon, no i novi /jadi. Bitni uslov svakog iprogresa, a naročito vaspitnog, nalazi se u čvrštoj veri u obra

1) Soč. Pir, I, str. 404—405 isporedi. 19) Soč. Pir. str. 179— 270.

%) Soč PIif. sie 173;

21) Soč, Pir. I str. 402 - 495. isporedi.

22%