Učitelj
Дечје неваљалство 135
лазимо код мала деце оних и онолико преступа, као за време рата. То је доказ да школа већ прилично фунционише и да је њен благотворни утицај већ прилично распрострањен. Ова констатација нека послужи као утешна појава за данашње време и нека нам оснажи наду, да ће у будућности сигуро бити онако, како треба да буде.
С обзиром на благотворни утицај школе мора се школа узети на првоме месту и мора се учитељство омогућити свима средствима, да може њезин циљ реализовати. Ако нико, оно учитељи у интересу народа, и државе, и човечанства треба да несебично и уз децу свим силама васпитавају децу нашу у потпуном смислу те речи, да нам будућност наша буде светла и сјајна и срећа народна трајна. .
Нека учитељство има на уму ове речи којима ће мо да завршимо ово расправљање о дечјем неваљалству, а које је изрекао наш велики педагошки радник Даворин Трстењак, у чланку „Борба са самим собом“.
„Унутрашња дисциплина не ствара се спољашњим правилима и наредбама ни најстрожим казнама, него изграђивањем морално јаке и сталне личности. Грозним мјерама казнама не стварају се људи нити се убија злочинство. Злочинству се стаје на пут ако се отклоне узроци његови и на његово место постави јака морална воља“. -
Све су ово речи нашега великана, који је знао од свих наших педагога најкраће и најјевовититије да каже. Треба дакле отклонити све узроке, који могу дати побуде за разна неваљалства.
Савлађивање самога себе највише убија зло у друштву. У томе правцу треба васпитати и подмладак, У свакоме човеку имаде и животињског инстикта. Ми треба да будемо господари над тим инстиктом. Смајлс каже: „Никад не треба да је дух подређен нижим наклоностима наше природе“ и „права се човечност огледа у савлађивању себе самога“.
Рад и љубав нека се у омладину уноси. Свест о дужностима мора бити једна јасна спознаја свакога човека. То треба да је ново веровање наше, — тако ће се избећи зло које прети омладини нашој, узданици нашој, која треба да буде дика и поноснашегтроименог рода, народа српско-хрватско· словеначког.
*