Učitelj

Књижевни преглед 211

Што је занимљиво и сам Блонски је посумњао у остварење своје школе рада, а нарочито кад се узму у обзир садашњи услови руског економског живота. Но у томе није све вло, Некадашњи идеали данас су стварност. Зло је у томе што је Блонски школу рада веома једнострано схватио, што је, тако рећи, изопачио правилно схватање идеје школе рада. Једнострано схватање рада (индустријалног рада) није у стању да правилно храни унутрашње развиће дечје личности и да задвољи основни нерв образовања радом. „Упознавање“ са појединим облицима индустријалног рада иде дирекно против идеје сваке школе рада. У место да активно учествују деца пасивно примају. Хегемонија индустријалног рада замењује се пасивним „упознавањем“, рад — посматрањем, самостално испитивање стварности слушањем прича о туђем животу и туђој радној делатности. Хегемонија индустријалног рада води чистој пасивности. Приче о индустријалном раду и пасивно упознавање с њим, то су предпоставке занатског рада у школској радионици и умног рада у школској лабораторији. · Као сурогат индустријалног рада занатски рад је испод пасивног упознавања са фабричким радом.

Па и сам дечји рад у фабрикама „заједно са одраслима“, није ништа друго до понављање неког далеко од деце израђеног обрасца, а никако самостално решавање задатка са друговима.

Блонсково схватање индустријалне школе рада је врло „чудновато“, врло „оригинално“. Но, што је главно, оно је извештачено; добија чисто апстрактни карактер, На тај начин хегемонија индустријалног рада доживеће судбину сваке хегемоније. Ма како та школа била „технички. савршена“, она не мора бити економски савршена, јер и машина, слично живом организму, захтева одређене културне и природне околности. „Технички мање савршена машина у извесним условима више ће производити, него машина конструисана по последњој речи технике“, вели С. И. Гесен, а то је неоспорно економско правило. Уведите у ужичке планине или Морихово парну вршалицу и видећете, да ће она због немања саобраћаја, мазива, машинских делова, одмах уступити место коњској вршалици, или вршитби жита са коњима. На тај начин васпитавање бу-дућег „господара природе“, не сме се ограничавати, како хоће

4*