Učitelj
Преглед наставних средстава 227
чице“, стога се и дошло до онако компликованога строја као што је „Кинемотограф“ Радоичића, што се да лепо видети из „литографисаног упуства за овај апарат. Ова је тврдња без «стварних доказа, али она за мене остаје једна логична претпоставка са снагом истине. Нарочито када се узме у обзир кон«струкција Живојиновићевог апарата, она остаје могућном.
Уосталом како му било. Овим редовима мало је стало до историјата поменутих изума. Њима је више стало до указивања вредности ових прилога, а понајвише до истицања једног недостатка, који није од мале вредности, који је прене"брегао читав један педагошко· психолошки принцип,
Са појавом оваквих и ових учила заиста се излази у сусрет једној нужној потреби. Давно се опазио надостатак у средствима помоћу којих ће се „олакшати акт шчитавања помоћу "образовања т. зв. реакционог времена, које је потребно за 'изговоп угледних гласова“!), Али колико се савршенству примитивне словарице додало толико му се и одузело. На име: са словарицом се у извесним трснутцима могао и требао да служи «сам ученик. Кад сада је и ученику давата могућност да из познатих слова словарице састави сам реч, што је чињено не само зато да би се настави дао разноврснији ток, но зато да се потпуније изведе уношење дечије свести у обраду градива, да се потстрекне самопоуздање, да се учење пропрати радосном саморадњом. Примитивна словарица могла је тако што да да ученицима, док су им ново пронађени апарати одузели то ретко задовољство. Овим средствима може се служити само учитељ, односно она постају средства само у рукама учитеља, Док су остала наставна средства и појмљива за ученике и приступачна за њихово руковање, Случај са руском рачинаљком, "са Јеврићевом, са Јов. Ђ. Јовановићевом, са наставним средствима за садржавање, и т. д. Ако је ова опаска умесна, по њој свакако излази да је поменутим средствима занемарен принцип саморадње, па стога она још и не могу потпуно задовољити једну потребу,
Ова примедба може се опорећи са негацијом: „у буквар'ској настави на ступњу шчитавања немогуће је применити саморадње“. Још ако се ова негација подудари са мислима
:) „Методика Матер. Јевика“ од Јов. Ђ. Јовановића стр. 144. 5*%*