Učitelj

270 i Учитељ

су послужили неизравно. Под тим разумијем ово: Онај народни јунак, који је у нашој подијељености служио, да се српски дио нашега народа подигне, ојача и постави на своје ноге, служио је и ојачању Хрвата и Словенца, јер јачајући један дио народа приближавао је ослобођењу и остале дијелове. Ако је један дио народа ојачао, постао је други дио сигурнији налазећи за свој рад око ослобођења упориште и помоћ у оном ојачаном дијелу народа. Према томе, у ком су год дијелу народа наши јунаци радили, није тај рад имао благотворних послједица само за оне, којима је био најближе, него за читав народ.

Један наш пјесник рекао је: Сва је наша повјесница велика само због пјесама. Ово је једна истина, јер је наш народ све хисторијске догађаје, који су се дубље усјекли у народни живог и све оне јунаке, који су радили већом снагом за њи, опјевао у својим пјесмама. Поради тога и с обзиром на дидактичне захтјеве, као и с сбвиром на једноставност и лјепоту тих пјесама требају оне, да чине у основној школи пријелаз од приправне хисторије, о којој смо већ говорили, к онаквој хисторији, која ће у највишим годиштима образовати код нашега ученика разуман хисторијски поглед у народну прошлост. То је основица за образовање сасвим националнога погледа у хисторијски тијек догађаја из прошлости, јер се тако изграђује у дјетету схваћање прошлости, које одговара конструкцији његовога душевног живота у то доба. Оно прелази онда фазу у своме развитку, који ради фагтизијом узимајући за подлогу хисторијска лица и хисторијске догађаје, али их преудешава према идеалу, што га је себи сам народ створио о своме животу. Народни идеал једнога доба у његову развитку постаје и идеал нашега ученика. Да народ није имао тога идеала и да није према њему удешавао свој живот, не би досегао данашњу слободу, а и наш ученик задсбивши тај идеал радит ће, када постане активни члан народне заједнице за њи према потребама и духу времена, у ком ће живјети и у ком Ће требати да своју дјелатност развија.

Како многи наш ученик не ће још ни данас моћи да доврши потпуну школу, треба нам мислити и о том, како да подамо и таквим ученицима закружено хисторијско образоBabe. Да се тај захтјев задовољи потребно је, да се на свакоме ступњу обучања, осим онога приправног хисторијскога обра-