Učitelj

Јединствена обучна основа за основне школе 271

зовања, које припада у завичајну обуку, узме хисторија народна од првих њених почетака доданас, т. ј. да се обрађује концентрично. Како смо већ прије напоменули, ми ћемо чнтаву нашу народну хисторију подијелити у епохе, којима ће бити центар они догађаји, око којих се концентровала читава наше народна снага, а поједине догађаје, који су доводили или одводили од те концентрације народне снаге, настојат ћемо, да приберемо око извјесних најачих хисторијских личности на различним странама и у различним дијеловима нашега народа, да тако сваку епоху учинимо једном јединственом цјелином. Да то освијетлим једним конкретним примјером. Једну такву епоху чинит ће доба старе народне вјере, другу покрштење Јужних Славена, трећу бојеви с Францима, затим борбе с Турцима. Узмимо ову епоху. Она је на једној страни прије почела и касније свршила, али је обухватила читав наш народ, читав териториј данашње наше државе. Центар те борбе чине она настојања, која су најдуље трајала и гпсорбирала највише националне снаге. Најјачи догађаји у тој епохи јесу; Битка на Косову и Српски устанак на почетку деветнаестога столјећа, Ако та два догађаја концентрују се сви остали догађаји на равличним странама нашега националног територија, који су понајвише везани о јаке хисторијске личности. Све те догађаје и личности веже једна идеја, која је изречена ријечима „за крст часни и слободу“ златну“. Према томе ваља све знатније догаЂаје и сва хисторијска лица сада обрадити према тој идеји, наиме показати, колико су поједини догађаји и поједини људи учинили за њезино реализовање. Колико се у таквим догађајима који дио нашега народа ослонио на туђу помоћ, толико је он и послије био од тога зависан. То је јасна мисао, коју _ освјетљава опет читав низ догађаја. Они дијелови нашега народа, који наставају у подручју Хрватске и Славоније, Словеније, бивше Угарске, ослободили су се уз припомоћ запала од Турака, а послједица је тога, да су ти дијелови народа, послије требали да воде борбу с онима, који су им у том помогли на мјестима. Та борба онда треба да чини посебну епоху. Овако према основним идејама раздијељена повијесна грађа може да чини једну јединствену цјелину и да јединствено хисторијски образује нашу младеж у народним основним школама.