Učitelj

Почетно читање и писање 283

Према свему што смо казали о овој методи, најзгодније би било, да се ученицима у припреми даду сви гласови по методи нормалних гласова, а после, кад наступи појединачна обрада слова, прво почети са самогласницама и обрадити их по истој методи; остале гласове обрађивати по методи нормалних речи, јер је аного згодније, нарочито због формалне стране самог предавања, почињати речју, него словом. Стварно се и у овој прилици мора отићи до нормалног гласа, те се у истини, и после, ове две методе појављују комбиноване,

На крају да споменемо и фонографичку методу, чији је заступник у нас Б,. Мирков, учитељ у Новом Саду. Поступком по овој методи, оснивалац њен мисли, да се постиже разумљиво шчитавање. Пред тога, аутор ове методе сматра, да се таквим поступком постиже упознавање слова на основу логичке везе између облика слова и гласа. Ради тога Мирков је сасгавио нарочите причице из дечјег живота, у којима се појављују предмети, из чијег облика он извлачи поједине фонографичке: знаке за предочавање свију гласова, мислећи да се тиме постиже тешња веза између гласа и слова. Кад се има на уму, да ови фонографички знаци увек морају бити равличити од. самог слова'и да се, поред контуре слова изражене у фонографичком знаку, појављују и друге црте, које допуњују слику предмета, онда је јасно, да се оваквим поступком може створити само збрка, уместо да се постигне разумљиво шчитавање.

Кад смо овако претресли све методе, на реду је да се запитамо, како ова наставна грана стоји у нас. На то питање изнећемо своје мишљење у даљем излагању.

Говорећи о равним методима; изложили смо своје гледиште, шта би од њих требало усвојити као правилно, а шта одбацити. Том приликом смо већином говорили о чињеницама другостепеног значаја за правилан поступак у извођењу шчитавања. Те су чињенице, уосталом, од стране наших наставника довољно запажене и усвојене, као: правилан изговор гласова, правилно употреба говорних органа, упоредно извоbebe читања и писања и т. д. А сад, да пређемо на најваж· није питање: како треба изводити сам акт шчитавања»

Нема сумње, да све методе имају за циљ, да отклоне тешкоће око првог шчитавања и писања тако, да се до извежбаности у читању и писању дође што лакшим, краћим и поузданијим путем. Тежња је свију разноврсних метода, да.