Učitelj

408 Учитељ

2 Жупанијски (покрајински, срески) просвешно-школски савет; одабира се из чланова месног васпитног савета и имаде сличан састав.

3. Земаљски просвешно-школски савет; образује се на исти начин помоћу избора из чланова среског просветношколског савета;

4. Државни просвешно школски савет; oDpačyič се избором из земаљских просветних савета.

У васпитним саветима морају бити заступљене све врсте школа и васпитних завода, па и они који се баве неговањем подмлатка и који су вокацијони саветници односне животне заједнице, а у педагошким среским, земаљским и државним властима са васпитањем треба да се јако баве и поуздани хигијеничари, економисте, уметници, етичари, религијски научници, заступници народних библиотека, народних музеја и сличних установа. Сваки просветно-школски савет има своје чиновнике. |

Свако васпитно (просветно-школско) уређење може се саме тада правилно употребити и спровести ако се узме као једна карика у организму народног просвећивања. Д р Лај тврди а ово нека добро уоче и наши хербартијанци и нехербартијанци — да Немпи ни до данас нису имали органски план за народно просвећивање (васпитање и школовање) и да њихово данашње просвећење и школство у великој мери јесте траћење времена, комадање противуречности, и то, наравно изазива многе далекосежне опасности. Д-р Лај тврди да све школе и васпитне установе, убрајајући овде и универзитете, сви појединачни циљеви и разне методе треба да се подвргну целини плана за народно просвећивање. Ово уређење захтева од сваког члана прилагођивање и преобразбу, сувисност и наизменично деловање. Овака обнова народног васпитања на темељу органског плана подиже и успехе чланова и усавршава дејство целине,

- Други део Лајевог ресимеа бави се значајем животнозадругарског пучког или народног просвећивања у светлости како то изражава један Лајев обожавач, професор Д-р Бургер (сада у реформном оделењу при министарству просвете у Бечу) у своме делу: „Оје ЕхрептешеПе Радавошк !п ге Entwicklumg zur meudeutschen Padagogik. W. A. Laya Сезат! радагорт о