Učitelj

418 Учитељ

Проф. Штанер у Минхену овако вели о Д-р Лају у једном свом сасгаву што је обелодањен у часопису Радавогасће М/апје.

„Лај је положио камен темељац на коме се подиже нова научна зграда експерименталне педагогије“. Сви ови резултати иду Лајевим трачницама. Практичке користи од Лајевог дела ја барем толико ценим колико и од Кеплеровог великог ремек — дела.

Познати швајцарски психопатолог и психохолог, Д-р Август Форел овако се изражава о Лајевим проучавањима: „Такве штудије су вредније од свих теоретичких студија уопште узете“.

Па и наши Руси обожавају га и превађају. Па за што се и ми Срби и Словенци неби користили резултатима, закључцима и педагошко дидактичким сугестијама2

Задаћа овог приказа баш јесте та, да се и ми мало интезивније бацимо на проучавање дела овог јединог учитеља и педагога у садашњици.

Уверен сам да ће они који буду проучавали бити кадри да даду бољу и стручнију оцену него што јо овај овако такорекућ с ногу написан приказ.

Д-р Паја Радосављеви — Њу-јорк.

— B) Изалијанских —

„La Psicologia el Fanciullo погта!е е апогта!е“, Написала Maria Formiggini Сепоуа. Цена 50 лира.

Дечја психологија у Италији последњих година учинила је толико напредака, да се може слободно тврдити, да спада у најмодерније научне покрете нашега доба. Многобројни Италијански универзитети снабдевени су богатим психолошким лабораторијумима у којима се врше разна психолошка испитивања а по сведневно појављују се дела од особите вред ности, од којих је једно и дело Марије Формиђини.

„Дечја психологија“, коју је написала Формиђини бави се студијом не само нормалне већ и абнормалне деце у вези са васпитањем и то је оно што јој даје највећи интерес. О психологији абнормалне деце у Италији се до скора водило мало рачуна и све што је у том погледу урађено, биле су компилације страних писаца. Можемо само навести два дела, која имају извесне вредности али која немају строго научни ка-