Učitelj
332 Учитељ
И ако примамо да је васпитању циљ кулшура душе, т4. стварање живе, топле силе у човеку која ће га учинити "емоционалним, која ће у њему да рађа осећања симпатије и саучешћа у односу према природи и другим људима и тако од њега створи пуно акшивно биће које ће у животу бити срећно, (а томе тежи свака и свесна и несвесна акција човекова), онда можемо, слободно рећи да од тога како је у васпитанику религиозно осећање доведено у склад са осталим осећањима и тежњама његовим зависи и успех васпитања. Јер, не треба никад сметати с ума, религиозно осећање је услов моралног бића човекова.
Поменусмо већ склад осећања и тежња човекових. Да 'вроширимо мисао, па да кажемо, како. је, да би биће васпитаниково било пуно — хоћемо рећи употпуњено и заокруг-љено тако да образује једну целину за се, — потребно да сва његова осећања, све душевне силе, буду у чврстој корела"тивној вези. То се може постићи, тако и само тако, ако се још у почетку васпитања, — а то ће рећи у почетку живота —- силе и осећања васпитаникова повежу у известан систем те тако образују један — да га тако назовемо — костур бића, који ће се доцније само · употпуњавати. Да би то могло бити потребно је да се из првога васпитања избаци све сувишно све што није битно да би тако остало само оно што је и само собом у вези а које ће се радом васпитача још јаче спојити и тако од њега образовати целина.
Да би се то могло постићи мора се прво бити на чисто са васпитним циљем: мора се тачно и прецизно знати шта «се хоће васпитањем. Затим се мора изградити систем васпитних мера и онда доследно по њему радити: т.ј. у свакој прилици једнако поступати. То је пак само тако могуће ако целокупним васпитањем рукује једно исто лице јер је само тако могуће да се, схватајући увек исто васпитни циљ и систем васпитних _ мера, доследно поступа.
Греше они који хоће неку школу без бога. То је немогуће. Религиозно осећање постоји у сваком човеку и постојаће све дотле док, се не расветли. тајна постања. И све док постоји — оно ће бити основ нашега моралнога бића. Сме ли школа као установа која се подухвата да човека васпита, занемарити овај основ на коме почива његово морално биће — та. он сам2