Učitelj
Школске библиотеке и дечја лектира 339
У новије доба типична омладинска лектира потјече најприје из Француске и Енглеске, одакле се даље шири. (Фен„лонов Телемак, Дефоев Робинзон [Кођ зоп Кгизоеј Базедовљев „Elementarwerk“, RoMeHckor „Orbis piktus“, caMKoBHHMe, KaMпеов Робинзон млађи и различите робинзонијаде).
Друга половица 18. вијека има већ и недељних часописа за младеж и све се више шире библиотеке за младиће и дјевојке. Било је много књига религијског, моралног садржаја и о уљудном владању. Писане су сваковрсне басне за Hjemy M пјеване пригодне пјесме о Божићу и Новој Години.
У најновије доба у 19. вијеку гаји се дјечја пјесма, романтичари отварају пут свјетској причи и бајки, пишу се умјетне бајке и згодни дијелови путописаца и природњака, на што нас сјећају имена Жан Пол, Јакова и браће Грима, Хауфа, Андерсена, Кука, Нахтигала, Штанлеја, Брема и т. д.
Дечја новелистика почиње од филантропа (Кристоф Шмид)
Писало се и за женске и са нарочитом поучном тенденцијом, особито у т. 3. просвјетно доба, којему припада и рад нашег Доситија.
Из историје књижевности нашег народа познат нам је рад и на овом пољу. Библиографију дечје књижевности требало би у посебном већем чланку приказати. Чим су дозволиле прилике, и у нас се почело радити све више и више. Захваљујући нашим педагозима и књижевницима у 19. вијеку учињено је толико, да је 20. вијек и у нас затекао и листова и књига за младеж, што оригиналних, што пријевода из свјетске књижевности, да сада ипак ни у чем не оскудијевамо. И данас што појединци што опет учитељска и разна књижевна и хумана друштва множе и шире омладинску и подесну лектиру за "народ, да се од тога прегалачког рада можемо све бољем и бољем надати.
Наравно да ће требати још много учинити за народи "нарочито за ону младеж, која не продужује наука иза основне аиколе. |
Да се овакова дјеца могну сама даље образовати лектиром, дужни смо их прије свега научити ваљано и окретно читати, «а онда их упутити, шта и како да читају.
Зато би требало са ученицима задњег разреда основне ашколе најмање по један сат сваке седмице заједнички читати
3%