Učitelj
356 Учитељ
као што су [ливре ZeiBig, Schwochow и др., онда је то најбољи доказ за Баконово тврђење, да предрасуде сметају човеку да ствари види онакве какве су.
Из довде изложенога може, поред осталога, некоме бити нејасно то, од куд да се уметнички кругови заинтересују за наставу писмених састава. Гакво питање може доћи на памет нарочито онима, који о задатку и вредности наставе матерњег језика знају добро све што су о томе учили у својој учитељској школи или што су читали у којој штампаној посебној дидактици, али никада сами о томе нису размишљали. Треба, међутим, знати, да многи писци посебне дидактике, губећи из „вида крајњи смер васпитања и општи задатак наставе, или површно схватајући те главне ствари, погрешно постављају
_ задатак и одређују вредност појединих наставних предмета, Тако, говорећи о задатку и вредности наставе матерњег језика, набрајају једни само оне ближе задатке те наставе, који су толико по себи разумљиви, да би их могао предвидети човек здравог разума који науку о васпитању и настави никада није ни учио, на пр. да научи децу читати, писати, разумети туђ говор, исказати другоме своје мисли усмено и писмено и т. д. Други, опет, да би подвукли велики значај наставе матерњег језика, тврде да се њоме потпомажу све врсте многостраног интересовања. Да одредбе задатка наставе матерњег језика, као што је прво поменута, нису довољно убедљиве, јасно је када се има на уму да се вештина читати и писати научи за годину дана, највише, на пр. у Немачкој, за две године, да другога разумети и другоме разумљиво говорити може и сваки нормалне памети човек и кад школе никако није ни походио, и да се писмене може како-тако изразити сваки иоле писмен човек, па и онај, дакле, који је у школи, или на аналфабитском течају, научио само. читати и писати. Матерњи се језик, међутим, при свем том учи не само у свима разредима основне, него и даље кроз целу средњу школу. Зар не излази из тога да задатак наставе матерњег језика мора бити нешто више, нешто значајније. За друго тврђење, о односу наставе матерњег језика према многостраном интересовању, не може се рећи да је сасвим нетачно, али ни оно није довољно да претстави прави значај наставе матерњег језика. Пошто је предмет те наставе говор, а говор