Učitelj

Narodni univerziteti Tiringije 525

Zamisiimo šta će bili docnije sa nekim dečakom ili devojčicom, koja su u 11 ili 12 godini ostavila četvororazrednu osnovnu školu pa se njino dalje vastanje i usavršavanje ostavi slučaju i to danas, kad je borba za opstanak mnogo veća i kad se duh vremena tako brzo menja | |

O onima, koji uopšte nisu škole ni videli i da ne govorimo. O tome se kod nas mnogo piše, premda vrlo malo radi.

Ako i ovde naše svesno učiteljstvo sa drugim snagama iz naroda i privatnom inicijalivom ne učini svoje, odozgo se kao što se vidi, nemamo ničemu nadati. Sva obećanja i lepi raspisi neće nam ništa pomoći.

Виљем Вунт.

Почеци језика Н МИШЉеЊО КОД ПРИМИТИВНОГ човека").

Превео Д-р Благ. Д Марковић

— не —

У каквом односу стоје сада друга својства мимичког говора, особито недостатак граматичких категорија и његова синтакса, која се управља по принципу непосредне, очигледне разумљивости, према одговарајућим својствима релативно приМИТИВНИХ гласовних језика Ова су својства у ствари несравњено важнија од односа између гласа и значења, који су врло јако приступачни спољним, променљивим утицајима. Јер се у облицима речи и у положају речи у реченици отискавају сами облици мишљења и ово не може доживети никаквих промена, а да се оне не појаве иу граматичким категоријама, које језику стоје на расположењу, као иу синтактичким 34конима, по којима се он управља.

С овог гледишта је дакле испитивање граматичких облика примитивног језика од особитог интереса за психологију примитивног човека. Раније је до душе речено, да се језици најпримитивнијих племена у своме првобитном облику нису више одржали. Али управо у области граматичких облика далеко више но и у области гласовних слика и ономатопејских речи,

у Из дела: Е'етеше дег Уб Ккегрзусћојове.