Učitelj

565 Учитељ

добре воље све социјалне врлине. „Људи са таквом“ вољом у стању су да по«рећу друштво и да изврше велика. дела“.

Да би се створила таква воља, потребно је научити дете да хоће исто онако као што се уче да иде, као што се учи да чита и пише. Воља се развија само онда кад се ради. Зато „Ришер истиче као прво правило у развијању воље: не ломи вољу свога детета, а као друга била би: подстакни вољу и „гахшевај од деце да раде. — Непосредно стварање воље постиже се разним навикама које се постижу: приморавањем, казном, награђивањем, забраном, примером. А посредно се утиче ма стварање воље моралним идејама и религијом.

Пошто човек мора да живи у друштву, Ритер даје "упуства како треба спремити дете да заузме свој стгв у томе друштву. Корисно је и згодно да се човек управља по уред“ бама и уобичајеним навикама, и да без претеривања и неусиљено испуњава све захтеве учтивости, јер учтиви и паж-љиви људи лакше пролазе у животу. И сва та правила о пожашању он обухвата овим трима заповестима:

[. Немој бити никад другом на терету;

2. Поштуј онога кога треба поштовати и

3. Немој никап себе прецењивати.

Да све ово деца поззају треба их вежбати, јер са веж "бањем ово најлакше постиже, Никакви говори, никаква предавања неће имати толико утицаја. У томе треба провести децу и до тога да увиди да и формалности имају свој значај у друштву, -

У „Педагошким одломцима о васпитању“ Ритер попу "ларизира науку о васпитању и намењује је првом реду онима, који се баве васпитањем деце, али немају ни времена ни могућности да се посвете дубљим педагошким студијама, И она је као такве врло згодна и корисна, јер су његова опажања о односима у васпитању врло тачна и као таква могу послужити напретку и развијању бољих услова за срећнији живгт.

Г. Милијевић је учинио једну знатну услугу нашој „сиромашној педагошкој књижевности с једне, а свима онима који се баве васпитањом олакшао је с друге стране тај иначе доста тешси и непознати посао: васпитање своје деце. Наше је мишљење да би ова књига требала да буде свакидања лектора младих мајака и оцева. Оно треба преко школе и учи-теља да се да родитељима у руке.