Učitelj

708 Учитељ

то јест опазићемо јабуку. Опазићемо, да је она округла и црвена, Ако је пак будемо загризли, осетићемо да је слатка, 2» ако је будемо опипали, осетићемо да је глатка. Те све своје доживљаје о томе: да је јабука округла, црвена, слатка и глатка, то све, дакле, што смо осетили називамо осећајима,. 4 јер смо све то, дакле, непосредно осетили на јабуци. Осећаји: - су, дакле, непосредни доживљаји наше свести. _ | Но поред тих непосредних доживљаја свести (осећаја) ми можемо представити себи или, што је исто, ставити пред своје духовне очи, како изгледају ствари, рецимо, баш она ја. бука и друге јабуке, које нама односно нашим чулима нису тренутно присутне. Можемо представити себи на пример своју кућу, своју собу, када смо далеко од ње. У том случају _| кажемо, да имамо представу куће, собе и т. д Представе су, 4 докле, наше слике сећања. Оне се јављају у свести без непосредног чулног надражаја (куће, собе, јабуке и т. Д). Погледам ли рано изјутра у облачно небо, размишљаћу неко време, па ћу рећи у себи: данас ће падати киша.

Умре ли ми након дуже или краће болести неки ближи: рођак или добар друг и пријатељ, бићу шужан. А ако ми који рођак или пријатељ оздрави након тешке болести, онда ћу бити радостан заједно с њим.

· Једнога дана ћу проћи покрај просјака и уделићу му што, док другог дана нећу му ништа уделити, кад будем прошао покрај њега.

А шта то све значи2 Значи, да поред осећаја и представа имамо у првом случају у нашој свести још и свесну појаву мишљења, у другом случају имамо свесну појаву осећања, а у трећем случају свесну појаву воље, и то све, дакле, имамо као нарочите појаве свесног живота. Само се све те“

| свесне појаве, и ако су овде засебно посматране, не јављају | засебно и усамљено, већ увек заједно. Све су оне тесно везане међусобно и могу се из те везе у свести издвојити | само апстракцијом, само мишљењем и фиксирањем једне. А. тим размишљањем и фиксирањем нашег свесног живота можемо све те разне доживљаје наше свести у главном групи– сати у шри основне групе свесних елемената: