Učitelj
232 Учитељ
испред германског, кад је у питању да се нешто јасно оцени, брво и добро мисли, оријентира у неодређеној ситуацији. Није се нужно позивати на школске статистике које истичу спорост мишљења малих швајцарских Немаца.
На завршетку овог излагања ргог, Ееггеге вели, да од ове друштвене психолошке скице не треба тражити да је апсолутно тачна. Исто тако у њој не треба гледати скуп каквих предубеђења или пакости. Друштвена психологија се састоји из великог броја елемената, а ова скица само упрашћује и стилизује. Онај који ради у једној земљи другојачије је познаје него онај, који кроз њу само прође; онај који се бави само њеним политичким институцијама другојачије је цени него онај који познаје само њен научнички или литерарни живот. Ствар је у томе што сваки стиче нарочито мерило. Први ће запазити сензоријалне добре и рђаве типове; други ће боље познати конвенционални тип. Политика и економија зависи, по нашим демократијама, од првога и другог, јер ова два типа сачињавају велику већину. Познавати литературу једне земље значи доћи у додир са њеним интуитивним елементима, док је наука једне нације продукт њеног разума. Кад ово знамо онда нам је довољно јасно одкуда данас толико различита мишљења о једном истом народу. Дух који је истовремено интуитиван и научнички, лако ће размрсити чвор и заменити стилизовање и упрошћење појмове другим субтилнијим и богатијим. Овде томе нема места. Оно што предходи довољно је да се покаже, како и зашто сваки народ реагира на овај или онај начин, у погледу на школске реформе, а специјално кад је у питању нова — активна школа.
Мих. М. Станојевић.
Школа рада“)
О „школи рада“ писало се и код нас доста, Па ипак још нису чисти појмови о њој. Још сене разликују школа у данашњем смислу са ручним радом као наставним предметом и школа којој је тежња да спроведе идеју рада не само кров све
“) Ова је расправа чатана на скупштини словеначких учитеља у Шоштању повереништво Љубљана.