Učitelj
438 УЧИ ТЕУЈБ
питања није нађено ни једно које захтева тачно обавештење, према мноштву других, на пример; Како је постао натријумг Колико је удаљен од нас Северни Полг Ко је најјачи човек на свету итд. Из тога излази, да су објашњења неодложнија код девојчица него код дечака. Ипак писац одбацује систематску наставу полног обавештавања у школи и захтева, да се треба задовољити са минималним бројем полних објашњења. Кад би било могућно, ла омладина под одстрањивањем свих штетних утицаја расте невино, онда по његовом гледишту не би у главном ни била потребна објашњавања. ·
На освову проучавања латературе која се на то односи, и на основу сопственог искуства писац долази до следећих закључака: 1. Објашњење за зрело доба потребно је: 2. Објашњење у раној младости од сумњиве је вредности; вешто одлагање одговора на дечје питање боље је него објашњење за све време школовања на основу биолошких посматрања може према приликама више наудити него користити. 4. Објашњење је у главном задатак родитељске куће; основна школа има накнадно да предузме објашњавање само тамо, где овај захтев кућа не може без приговора да испуни. Објашњавање има да се изврши у подесној настави. Увођење сандучића за питања је за препоруку. 5. Пред ступање у живот треба ученике поучити о опасностима народне заразе и надовезујући на то о полним болестима; учитељ или учитељица ће у овом случају знати боље да поступе од лекара. 6. Патања која постави само један одређен ученик, не смеју се расправљати пред целим разредом. 7. Родитељи и учитељи могу омладини објашњавати само у том случају ако располажу потребним знањем и ако о томе са децом могу говорити у савршеној простодушности. 8. Најмање једанпут сваког школског полгођа приређује се по једно разредно родитељско веће, на коме се учитељ и родитељи треба заједнички да посаветују о питању полног обавештења; поједини случајеви се и овде издвајају и расправљају у четири ока. Али треба имати на уму, да објашњавања која се обраћају разуму и знању ученичком, да она не дају још никаквог јемства за моралви беспрекорни живот; уз њих још мора ићи васпитање, образовање воље. Ипак се право злравље наше омладине може постићи тек тада, ако се