Učitelj

566 Учитељ

Али да би то постигла, настава цртања захтева целисходан метод, а никако се не сме свести на механичко прецртавање. И, излажући тај метод, који он зове концентричним, г, Биценко издваја четири врсте цртања, и то: подражавајуће') комбинативно-илустративно, цртање с природе“) и цртање по утисцима“), захтевајући наизменично извођење све четири врсте. Даље се обара заблуда, да је за цртање потребан таленат. „Свакако, вели г. Биценко, за стварање је таленат неопходан, али да се научи копирати природу — није потре-

бан никакав таленат. И свако нормално дете може да научи ово исто тако, као што научи да чита и пише, пошто то није

ништа друго, него графичка азбука.“

Највеће зло при обуци у цртању, каже г. Биценко, јесте шестар, лењир, а донекле и гума. Механичко копирање слика не само да није корисно, него је чак штетно.

Суштина пак вредности ове књижице у констатацији, да је облу линију лакше нацртати но праву и да стога обука треба да почнесавежбањем у цртању облика (кривине) линија, односно круга. Колика је заблуда у евоме владала и данас влада и на најмеродавнијем месту, види се из самог наставног програма, где је цртање кривом линијом предвиђено тек y ЏШ1 равреду, пошто се две године провело у цртању правих линија и облика састављених из правих линија, не водећих рачуна о томе, да је повлачење праве линије најтежи посао за деше, јер захшева савршену прецизност руке, коју ово шреба шек да стекне. Г. Блценко сматра ову констатацију тако природном, да је уопште не доказује, већ излаже даљи поступак: Дете се мора навићи да црта „руком из рамена“ не наслањајући је никако на клупу, осим при извлачењу детаља. Пошто се увежба цртање облих линија, прелази се на цртање облих предмета, затим на цртање овала, и тек по свршетку тога на цртање правом линијом.

5) У већини наших школа једино позната.

3 О цртању с природе, поред ове, имамо још две добре књиге: „Методику осн. наставе цртања по натуралном методу“ од Кашкадамове у преводу М. Мајсторовића, и „цртање с природе“, опсежно израђен уџбеник Mi: Вој. Стевановића.

") За комбинативно-иаустративно и цртање по утисцима одличан je руковођ збирка Иве Јанчића: Мајпођејке звапје у. |. Soli“,