Učitelj

572 Учитељ

чује. Дакле, бројеви нису исто што и чулни предмети, него су једна придодата ознака чулним предметима, која се не одваја од њих. И таки бројеви изгледају као прва и потребна слика за сваки одређен предмет. То- би била суштина бројева код човека у чему се методичари прилично слажу. Али што се тиче суштине бројева код деце, ту се они разликују У гледиштима: Реалисти тврде да они код деце не постоје првобитно и ако су уз саме чулне предмете. Један вели да деца изводе бројеве из просторне упоредности, други опет да број. произилази из времена узастопности. Трећи су склони да верују да број излази из простора и времена. Неки виде суштину броја у правилном начину њиховог следовања један за другим. Неки опет траже га не само у садржају осећаја, него и у извесности осећаја. Неки иду толико далеко да му поричу природан постанак и налазе да су бројеви последица проналаска бројања. Они заборављају да су постојале и једи нице и множине у чулноме свету и пре проналаска бројања Реалисти се слажу у овоме: пошто ствари спољашњега света, постоје и без чулне радње сами за себе, то број ствари у чулном спољ. свету не може бити и број у дечјој души. __

Овај наивни реализам Валвеман се труди да оспори. На питање шта је број у овом нашем чулном свету, није ни нешто просторно, ни нешто времено, ни нешто квантитативно, ни нешто квалитативно. Његова је суштина. у ономе моменту уређивања, чије га промене увек и непосредно погађају т.ј. у издвајању, које у себи претпоставља ограничавање и складност. Он га овако дефинише: Број је у чулном свету скуп «дноса разлучивања предмета. Без чулне подлоге не. постоји никакав број и никаква врста броја. Па чак и систем бројева има свој реални удео у чулном свету.

Суштина броја у чулном свету и свесност о самом броју јесу две различите ствари. Функције, које изазивају оно прво, још не утичу на свесност чулнога. Морају доћи друге функције, да би достигле свесност чулне ствари и њихове ознаке, То код деце нарочито смета незнатно развијен духовни живот. Код деце нарсчито недостају средства за GF, и за свесно предочавање чулнога. |

Даље Валземан објашњава како се долави до свесности. и броју предмета. Га свесност постоји у мисаоном органу, у