Učitelj

535 Учитељ

Важан је управо моменат, на који смо већ указали: тежња помоћи. Она је тесно спојена са трудом, да приучи тај мате-- · ријал, Ту је прави корен васпитачком раду Хлуповом. Одмах. у предговору налази се ова ствар јасно изражена :. Дете није: само један особит проблем, већ као члан породице, општинеи целе заједнице, засеца свим својим поступцима у социјални“ организам, а као социјални продукт има утицаја н на своју“ околину. Дужност је, дакле, учитеља и васпитача, родитеља“ и целога друштва, радиши на сузбијању зла. А: сузбијати,, пли одстранити зло, значи, у првом реду, упознати га. Познати његов корен и узрок, познати његово целокупно стање“ и појаве, познати његове последице за индивидуу и друш:тво, то ће бити први и најсигурнији корак ка могућној псправци. На веома јасно изражен начин аутор приступа студији свога предмета. Упознати саосећање, алтруистичко осећање, упознати опасности, којима је угрожено друштво, то су мотиви који наводе на студију. А ти мотиви управо из дају делу карактер социјално-реформаторски.

У своме делу Хлуп указује на психолошку основу моралних абнормалности дечјих. Овде аутор испољава своје детерманистичко гледиште. Усваја мишљење Триперово, да морални дефекти могу бити примарни, а не морају бити условљени“ интелигенцијом. Долази до сазнања, да се у свима ступњевима“ интелигенције скривају и сви ступњеви етичког развоја. Даље: се бави питањем о дечјем алкохолизму, дечјој лажи, дечјој. поверљивости, дечјим злочинима, дечјој клептоманији, затим. се задржава на дечјем самоубиству и дечјем сексуалитету,.

Поред особитог садржаја нас свакако занима и методска“ страна дела. Види се одмах, да је имао увек могућности да. ствара закључке на основу својих посматрања, на основу; истинитих случајева, јер је имао прилике да посматра. Неколико својих случајева забележио је. Али и тамо, где говори о резултатима туђих посматрања, може се видети, да он своје“ закључке заснива на својим властитим индукцијама.

Сам аутор у последњој глави ове своје књижице наводи“ методе, којима се предмет може студирати. На прво место износи тачна посматрања, која. морају бити заснована на“ опсежној студији психологије и педопатологије. Посматрања дакле, морају бити вршена систематски и научно. Поред тога: