Učitelj

Учитељска самосвест 21

„тога и крштички скромна и мудра, јер сада довољно познаје унутрашњи и спољашњи свет. Она више није толико егоцен"трична, да би уображавала, како се цео свет мора окретати око ње, и баш зато је философски скромна.

Права самосвест је заиста философско стање и зато се «са овим стањем не може упоређивати уображеност, самољу"бавост и сујета, која мисли само на спољашњи култ своје „личности, на личну част и славу. Све то нема никакве везе са правом самосвешћу. -

На крају крајева: самосвест је израз живошне мудро«ти: високо моралне, благородне и просвећене интелигенције а резултат је великог самоваспитачког рада.

Зато „имати самосвест“ мора значити увек: „бштши При «еби“ а „никад бшти ван себе“. „Бити при себи“ то значи знати, шта сам, шта радим, шта смем а шта не смем да радим, дакле: бити свестан себе и владати собом. А кад неко учини нешто, па се изговара, да у том моменту „није знао за себе“ или „није знао шта ради“ онда то значи губљење свести и разума или помрачење свести и разума, а то је, дакле, стање неурачунљивости. За такве, пак, људе не мосжемо рећи, да имају самосвести.

Самосвест је суштина интелигенције и — карактера.

Ако се говори о потреби карактера, то увек треба разумети потребу самосвести.

Ако реч каракшер не сме да значи само безживошну „форму, онда је морамо оживошворшти самосвешћу.

Је ли потребно још и нарочито објашњавати шта је то „учишељска самосвест> Из ове кратке анализе лако је учинити примену на појединце, па и на цео сталеж.

Самопознавање, самообразовање, владање собом, познавање својих сарадника, пун поверења и пријатељски колегијални живот, сложно потпомагање, заштићавање и рад, испу'њавање дужности, самоваспитање у додиру са људима, пријатељски и користан рад у својој средини, такт и пристојност, жористан и просвећен организаторски рад, избор личности и „средстава за добру репрезентацију, лични пример морала и радиности у испуњавању школских и грађанских дужности, узор патриотског живота у служби народних и свечовечан«ких идеала, званичан однос у оквиру субординације и ауто-