Učitelj

Педагошка писма 118

прејео, препио, прозебао, прегрејао, прегладнео и т. д. до безбројности размена између нашег организма и спољних предмета тај неће моћи појмити колико од свега тога зависи стање његова здравља. Истоветан је случај и са економним, умним и моралним здрављем. Јер и тековина богаства и тековина части управља се по истом закону. Без експеримената нема знања, а експерименти умни и морални ни мало се не разликују од експерименталне физике. То је, држим, истина којој се не може ништа приговорати. И ако се на то пристане питање је шта ће чинити наставник у том погледу, је ли му могућно приређивати те експерименте, и гко јест у коликој мери и на коликим областима»

Савремена педагогија држи да су ти експерименти у облику тако зване очигледне наставе нарочито намењени учи“ тељима малих школа и да се на том путу могу постићи големи успеси. Ну школски педагози о том питању тако говоре као да без њих нема нити може бити те наставе, тога нужног искуственог експериментисања. Од туда је она голема психслошка и педагошка нелагодност што се маленој деци износе и таки експерименти које су она ненамерно изводила небројено пута у дому родитељском, нарочито то вреди за сеоску децу односно такозваног познавања природе, односно познавања минерала, биља и животиња своје околине. Ништа није нелогичније него у школи говорити деца о оним ства рима с којима су се она још у родитељском дому у довољној мери упознала нпр. о каквоћи домаћих животиња као што су во, коњ, овца, коза, кокошка, пловка и т.Д. јер у колико је то знање од практичног интереса то су деца још пре школе научила.

У томе су деца тако рећи експериментисала од самог рођења, искусила су да ватра пржи, да врела вода опари, да се ударом о тврдо тело може повредити да се зашиљеним или сасвим истањеним гвожђем може убости и порезати, да босоног може назепсти и т. д. да безбројности односа у које човек долази с природом која га опкољава са атмосферским и другим појавама са светом и минералним, биљним и анималним. Шта више она су на тај начин искусила како се у којим приликама понашају људи, сазнала су ко су им пријатељи и непријатељи и т. д. Она су се под кровом ро-