Učitelj

Европске насгавне реформе после рата 193

„Ми одбијамо да постављамо проблем у томе облику; ми одбијамо да права науке и права Француске истављамо једно према другом. Француски патриотизам нема ничега да се боји од истине. Положај Француске у свету је тако велики, а њена улога тако знатна, да искрено учење, које се до неумољивости труди за истинитошћу, може само да унапреди цветање француског патриотизма, што мора бити циљ сваке историјске и географске наставе у основној школи.“ И античка се историја умеће у наставни план што треба да докаже да је Француска непосредни наследник културе римског светог царства. У вишим школама ово се јаче истиче.

Настава ручних вештина ограничена је новим инструкцијама. Тврди се, да су педагошке конференције, које су непосредно претходиле овој уредби, препоручиле ово ограничење. Настава ручиих вештина биће у будуће ослобођена свих оних радова за које се држи да немају никакав непосредан практичан циљ, јер ти радови дете разочарају и стално му досађују. Вежба чула и руку додељује се у већој мери само укупној настави као њеној струци.

У колико је ручни рад запостављен у толико се већа пажња обраћа телесним вежбама. Ових вежби ослобођавају се деца само по лекарском уверењу. Сви ученици и учитељи дужни су да ту наставу обављају, која је за девојчице и дечаке у битности иста. Планове и упуства за телесне вежбе у школи израђује Министарство Војно.

П. Белгија.

Новине у белгијском просветном раду тесно су везане с овима у Француској те нам неће бити потребно њихово засебно проучавање. Довољно је ако само упозоримо на постојање извесних чињеница које нам говоре о томе да ће будући реформни просветни рад у обе земље ићи паралелно.

Године 1920. склопљен је између Француске и Белгије један културни уговор, који треба да још чвршће веже њихове духовне односе. Тај се уговор односи на измену учитељских снага основних, виших, стручних и високих школа. Већ при постављању професора високих школа и уређењу катедри, нарочито се узимају у обзир потребе обеју земаља. Према чл. 2. овог уговора међусобно се признају сведочанства свих

Учитељ a