Učitelj
206 Учитељ
техничке наставе изведен је од стране школске управе у уској сарадњи са представницима економског живота. Бољи услови за даљи развитак техничке наставе створени су отварањем школа за спремање учитеља занатских школа. Отворен је већи број виших и средњих стручних школа свију врста. Све је то резултат школског закона од 1918,
ИЗ ШКОЛСКОГ РАДА
ИЗ ПОЗНАВАЊА ПРИРОДЕ
— Практично предавање —
Зашто рибе дишу на шкрге2“)
|: Рибе живе у води. Када би се ми дуже задржали под водом умрли би; удавили би се, јер не можемо да удишемо ваздух.
Учитељ: Ипак, рибе живе у води. Ученик: Онда, можда, рибе не требају ваздуха» Учитељ: Или Ученик: Имају справе помоћу којих могу примати (удисати) ваздух у води. — Онда, свакако, мора бити ваздуха у води.
П. Покушаћемо да то питање решимо:
1. Ви сте чешће држали мале рибе у посуди «оја је била напуњена водом. Причајте ми нешто о томе! У почетку су биле врло живахне, затим су легле на површину воде и мало по мало престадоше да се мичу. — Оне су угинуле. Сигурно су прегладниле! Не, ја сам добро хранио.
Учштељ. Али ја имам златних рибица у акваријуму, које тамо живе већ више од годину дана. Ученик: Да, моја мајка има такође некаквих риба, које живе већ дуже времена. (Остали потврђују). Онда» Ученик: Моја мајка им сипа свако јутро свеже воде. Дакле! Рибе су угинуле онда кад је вода постала рђава (устајала).
Закључак: Када хоћемо да гајимо рибе, морамо им често давати свежу воду, иначе ће вода постати рђава и рибе ће угинути.
Ви кажете: вода постаје рђава. По чему знате» Ученик: Вода заиста не изгледа друкчија, па ипак рибе у њој угину.
#) Die Volksschule — св. октобар 1924. г. — стр. 60 –62. — Предавање за више разр. основ. школе.