Učitelj

Из школског рада 365

се при томе мало произведе кисеоника, тада помешамо 10 —20 гр. ситно студеног Стог КаП, са исто толико грама ситно и стуцаног мрког камена). Напуните ову чашу од тешко топљивог стакла СПог Кан, и мрког камена у истој количини, загрејте чашу на пламену шпиритус машине и ухватите ваздух, који излази, у флашице напуњене водом, као што сте то "учили! Шта примећујете» Пуно мехурића пење се у флашу напуњену водом и потискују воду горе. Затворите флаше испод воде, које су напуњене тим ваздухом, да он не изађе! Какве ја боје тај ухваћени ваздух Он је безбојан, као атмосферски ваздух и азот. Пошто су млоге флашице тим ваздухом напуњене отпочеће други опити.

г) Држите једну запаљену или још боље једну зажарену иверку у једну од ових флаша! Она изгори са великим, живахним пламеном. Метите сад нову — пошто се иверка угасила — једну запаљену! Она се угаси одмах. Учитељ: Ваздух у овом стаклету, који угаси пламен, није азот, већ угљена киселина. О њему ћемо говорити други пут. (Зашто се зове угљена киселина Он се састоји из материје угља — дрвета и кисеоника).

д) Држите једно запаљено парче сумпора или једну усијану танку жицу у једно стакло (са кисеоником)! Обоје изгори живахним пламеном и произведе јаку светлост као електрична лампа. Учитељ: Нашим огледом под в. произведен је кисеоник. — Каква својства има он» Он је безбојан и помаже горењу. Једини се са угљеника у угљену киселину. Који део атмосферског ваздуха чини онр !/5. ·

Да би посведочили, да никакав предмет не може горети без кисеоника, могу се чинити још ови огледи. На сто се намести једна запаљена свећа (или петролеум лампа) поклопи се једним стакленим звоном. Пламен ће се за час угасити, јер нестане кисеоника.

Зашто ватра у пећи слабије гори, кад се пепељара затвори» Јер кисеоник може. мање да улази. Учитељ: Кад какву мању животињу нпр. једног миша спустимо у стакло са азотом, он ће се одмах угушити. (Поједини учитељи, неће да чине овакве огледе у школи, јер га сматрају као мучење животиња. Али то није ни у ком случају. Кисеоник нам је потребан за ди-