Učitelj

456 Учитељ

поступка. Духовно образовање је с планом изведени развитак духовних способности, пре свега интелигенције, уз примену културних вредности; морално образовање је очвршћавање карактера у правцу моралних норми. Образовање се дакле не може исцрпсти у знању; интелигенција се не може развити само на задатцима интелектуалне врсте, решавањем проблема; а морална воља само стварним делањем. Настава и пример су драгоцена средства образовања, али морају бити делом допуњена, делом замењена радом, који васпитаника ставља пред задатке живота у којима захтевамо његово интелигентно и морално делање. Данашња се школа не може на мах преобратити у идеалну радну школу. Ова друга је такво место, где је дете с радошћу упослено у домаћинству, пољу и ливади, лабараторији и радионици, при чему не учи из књиге већ из живота, искуства и сопствене запослености. Огледи ове врсте налазе се у пољским васпитним домовима, слободним школским општинама, у Кгоћп-овој „Неншасћије“ у Хамбургу и др. Јавне се школе не могу одмах уредити као ове, али радна мисао постепено продире у њих. По целој области учења чине се покушаји да се деца учине активном и самосталном при стицању, искоришћавању и примени знања и сазнања. Уз духовну негу помоћу уха и уста ступа још окои рука. Још више, негује се ручна вештина у засебним часовима. Што се до сада догађало више према приликама мора се од сада изводити с планом. У све школе треба увести „Уегкађен“ (ручни рад) као обавезан наставни предмет; техника за ово образовање је досадашња настава ручних вештина. Морају се — у колико је то само и колико могуће — створити школске радионице, "просторије за рад и вежбу, и пре свега школски вртови. i

Радна школа захтева, да учитељи добију дубоко философско и професиовално научно, пре свега социолошко и психолошко предобразовање, у коме је радна мисао доминантан елеменат. Али да би одмах могло отпочети ово спровођење, мора довољно учитеља бити образовано у ЖМегкипterrichis-techniken" (техници ручне наставе). То се омогућава Werk-Lehrer-Bildungsanstalten y Лајпцигу, Берлину, Хагену, · Хамбургу и Хилдесхајму. При Министарству Просвете појединих земаља морају се основати иарочити одсеци за уна-