Učitelj

Педагошки преглед 455

зије, као и снага удубљивања осећања развија се само онда када се детету сачува његово детињство. Место и природни носилац васпитања детињства јесте породица као заједница рада и мира, слободне игре и радости. Дечја забавишта су помоћ у нужди неопходна за рђаву садашњост; она се морају трудити да што више престављају једну породицу. Говор и знак, пластично и цртачко подражавање, треба увек задржати у сталној присној вези са стварним светом који сеу унутрашњости детета изграђује. На једном другом ступњу; који обухвата време од 6—18 године, треба предузети одвајање према главним смеровима развитка. Овде уз породицу ступа школа. Она треба да развије образовни рад у свим правцима, што породици није било могуће, али треба да се брине и за то, да образовање не иде само у ширину него и у дубину. Доњи степен школе (6 године) представља заједничко, горњи доференцирано образовање хуманистичко и реалистичко. Реалистичко образовање проистиче из сазнања до кога се дошло радом у природи, а који се диже до технике и продубљује научним теоријама. Хуманистичко образовање ·_ полази од неге језика, која се не може одвојити од увођења у живот духа у историји. Реалистистичко и хуманистичко образовање треба поново успоставити већ се морају међусобно допуњавати. Овим формама образовања треба поново _ успостављати разорену хармонију између духа и рада. Образовање воље и осећања доћи ће поред, образовања разума тек онда до свога права кад школа буде изграђена као заједница.

Вг Кшпеј, школски свештеник у Лајпцигу, као практичар и теоретичар великог гласа, своје приказивање почиње одређивањем појмова. Нужно је да се при расправљању употребљују речи у сагласном смислу. Пре свега треби пазити на то, да се реч рад (Ађен) узме у своме обимном значењу; да дакле, духовни и телесни рад у школи имају исто право домаћинства. Према томе се не би требало говорити о радној настави искључиво онда, када се хоће, као у уставу, да означи један наставни предмет. Наставни предмет, који одговара ручном раду, треба у будуће звати „Меитегсћ“. А новао школа, будући је ношена идејом рада треба да се означи као радна школа 'Ађенассћије). Она стоји у служби образовног