Učitelj
516 Учитељ
знатан број приватних школа на селу које показују идеали-
стичке и прогресивне тежње. Школе у Гле ап-у, Утскегдог-у, Одепма!д-у ЗоШпо-у добро су познате, али се могу набројати
15 центара који раде на простим линијама. Многе од њих дођоше на конференцију у почетку прошле зиме иницијативом Централног Института за Васпитање и наставу у Бер. лину. Многи говорећи на овом састанку дадоше одличну слику њиховог развијања и праксе.
Аустрија
У 1919. год. кад Аустрија поче уводити реформе у средње школе и спасавати се од многих војних академија њени вођи нађоше у Гапдеглдећипазћент-у Немачке и Швај. царске сугестиван тип за нови ВипдезегдећипозапзјаНеп, који је остварио у разном облику снове Платона, Фихтеа, Гетеа и Песталоција за идеалну заједницу младежи. Отприлике 2500 ученика уписани су у 6 школа: у Негпађ5-у и Boerhavegoss-y за девојчице; у Traiskirchen-y, Wiener-Neustatt-y, Breitense-y M. Liebenan-y sa дечаке од 10—19 година. Основе беху добро постављене у оригиналном плану: брижљиво одабирање способних ђака; једнака провизија за све фазе домаћег и школског живота; јасна дефиниција тока наставе и метода; средишна, организација групе и управе одвојених школа да би се осигурала гипкост и успех установљених проблема; слобода за. сваку школу да развије карактеристичну форму која је одређена њеним условима; непрестана модификација услова зграда да прибави захтеве социјалне групе, хигијенске практичке и јестетске потребе; уздижући ранг тако да ученици, учитељи и родитфљи дођу заједно у додири уједине снаге. Без једне тако језгровите и добро постављене схеме цео пројекат би могао лако не успети, јер почетне тешкоће беху страховите: недостатак новца, материјала, хране, огрева и одела. И не само да је свака школа наследила порушене станове са рђавим намештајем, него још почеше свој рад са 80—90%/, деморалисаних ученика из старих војних академија и чак и наставнички кадар беше такође из војних редова.
Али се ове школе успротивише ветру и месеца јула оригинални разреди видеше потпуно њихов осмогодишње школ. живот и отићи ће у јавне службе или универзитете.