Učitelj
738 Учитељ
љена је слика како роде маторке хране у гнезду родиће! Забога, где су очи, где је памет билаР!. |
— Ове читанке имају много идејно слабих састава, немају ведрине, шале, веселости, топлине, па се на сваком кораку читалац саплиће на некој бризи и очајању, на наметљивим и досадним саветима и на разним бесмисленим скретањима са праве стазе. Деца се не могу никако заинтересовати за пословице и загонетке пружене по 30 и више на једанпут, а колико децу интересују поуке Здравље показало се сваком наставнику дечјом непажљивошћу. Деца ове читанке врло нерадо читају, а њихови сродници.у њих никад не загледају, а да то чине родитељи интелектуалци бранили би своју децу и штитили их од духовне гњаваже. У масама народним оне се духовно не осећају, па. не врше никакву просветну улогу. Родитељи их по наредби купују, као што по наредби порез плаћају, али не осећају потребу да у овим читанкама какву накнаду за издатак добију и за своје усавршавање. Зар не би требало да читанке за осн. школе развију вољу за читањем» .
— Кад би се садржина ових читанака детаљно анализирала, уверили би се да 3—4 њене петине не задовољавају ни званичне ни научне ни васпитне принципе, као ни. принципе Ст. Одбора, па чак ни начела њиховог састављача, и приређивача... У њима није ништа приказано у битној својој стварности но бледо и штуро а и неистинито. Кад је основна настава обавезна, кад се од наставника тражи да сеју и тумаче научне истине, онда они имају права да добију и боља средства за те сврхе, но што су ове читанке. Школе српске треба ослободити наметања оваких књига.
Распоред грађе сасвим је рђав. Дете. Кућа. Друштво. Место и околина. Природа. Вера и добро. Из наше прошлости и др. чине одељке читанака. Зар се дете не налази у кући и друштву! Зар у кући није друштвог! Зару кућии друштву нису вера и добро»! Боље би било да то иде упоредо као што је у животу. У одељак Друштво, П ч. је н. пр. Ковач, и загонетке као „Црвен јарац, по кошари скаче“. Ба „Сам лончић у пољу ври“, а у одељку Место и · околина су у У воденици, Две жабе и т. д.. Распоред служи концентрацији наставе и лакшој послузи читанком. — Очекиване су нове и модерне читанке, које ће пружити васпитно штиво у духу човекољубља, патриотизма,