Učitelj

Књижевни преглед 737

ваних реченица има сијасет, али простор приказа не допушта да се наведу. i

— Ове читанке не служе концентрацији наставе. Наставни програм за ТУ р. прописује хигијенске поуке, чување од заразе и т. д. а у читанци о томе нема ниједне приче ни песме; а нема ни историјских књижевних састава да поткрепе и учврсте знања из историје; косовска епопеја и Нови Синђелићи запленили су сувише места на штету осталих догађаја, а хрватска и словеначка историја сасвим су занемарене. У П и Ш чит. штиво је штуро и већином погрешно и нелогично. Додоле могу се објаснити y IV ане уП разреду. Састави треба у лепој и занимљивој форми а уметнички да изнесу оно што је суштаствено у науци, вери и животу. Овде нема истине, а лаж није лепа. Уопште садржина читанака не иде у корак са наставом из наука и поука, а састави су већином рђаво конструисани, нарочито они од непознатих писаца.

— У овим читанкама има пуно састава из туђинске књижевности, као; Добро дете, Девојка и смок, Бог је добар, Божја казна, Препорука и т. д.. Наши педагози хоће да буде заступљена у читанкама само национална књижевност. Мана је што ве-

"ћином нису одабране добре књижевне ствари, а не што су туђинске, јер наука, морал, уметност и рад припадају свему евету ја читанку није. подесна народна питалица: „Зашто немају жене и девојке браду као O и одговор: „Да се види имају ли девојачког стида на лицу“, 1-64., јер би се могло тумачити да се људи не могу застидети а својих неморалних дела, па смеју бити бестидници. Читанке "треба пунити добрим стварима а не само националним. Нације не живе оделито но су део човечанства које се једини у Богу.

— Слике су важно средство за образовање интелектуалних, естетичких и моралних осећања; оне су нарочито штиво, па, за децу треба да су јасне, да изразе мисао и силу једног догађаја или суштину предмета или пак да допуне и расветле исказане мисли. У овим читанкама ниједна слика није дидактички потребна, ниједна није јасна никоме а, деци баш нимало, а — на сву прилику, по најмодернијим принципима научне педагогије — уз песму Збогом роде! 1194. у

_ којој се говори о јесењој сеоби рода у топле крајеве, став-

7